Guppy och palettciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • furioso
    • April 2005
    • 81

    Guppy och palettciklid

    Funkar de ihop?
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #2
    jag hade paletter och guppysar ihop och det fungerade bra så länge inte paletterna lekte då de blev rivirhävdande och jagade bort alla andra

    Kommentar

    • chex
      • August 2005
      • 18

      #3
      Jag har oxå hatf fuppy och palettciklider. För mig funkade det inte ngt vidare. Gyppy hanen dog av uppkäkade fenor och allmän stress och honan med. Paletternas favoritsyssla var tyvärr guppy jakt. Fast å andra sidan var mina gyppysar kanske lite klena..

      Kommentar

      • Rogli
        • August 2005
        • 132

        #4
        Jag har funderingar på att låta mina endlers växa i antal riktigt ordentligt i mitt 200l. Låta växter ta sig rejält och sedan tillsätta ett par paletter så att de kan beskatta yngelkullarna, men inte så mycket att det inte sker någon återväxt bland dem. Detta för att stärka endlers populationen genom att bara de starkaste och snabbaste ynglen klarar sig.

        Vad tror ni om det?

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Låter inte så smart varför inte sälja yngeln ? Det är ju synd om dom, dom blir uppkäkade det kan hända att palleterna går på dina guppysar också eftersom dom är också små . Att guppy-yngel klarar sig behövs det massor av flyt växter om du ska ha palletter . Har hört och läst att endler inte äter sina yngel.
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • Rogli
            • August 2005
            • 132

            #6
            Hej!
            Syftet är ju inte enbart att begränsa deras reproduktion utan också göra gallringen mer naturlig. Om jag med jämna mellanrum plockar ut ett par honor och låter dem föda i ett mer stillsamt akvarium och yngel får växa upp där så räcker det nog till att sälja också. Men jag tror nog inte att det finns avsättning för den mängd fisk som kanske hundra endlers skulle producera i ett 200 liters. Visst kan man resonera som att det är synd om yngel som blir uppätna, men det är ju bl.a så som våra arter har utvecklats till vad de är idag. Eftersom jag betraktar endlers som en vild form av guppy så vill jag också i den mån det går, behålla den så. Det går inte i längden i ett akvarium eftersom förutsättningarna blir annorlunda än i det vilda. Men på detta sätt så kan man i viss mån återskapa naturliga förhållanden.
            Det är möjligt att paletter inte är det bästa valet för detta syfte. Men eftersom jag gillar paletter och har tidigare haft sådana så är det dem jag främst kom att tänka på. Jag tar gärna emot tips om andra dvärgciklider som gärna går i lek och har en intressant yngelvård, som kan vara lämpliga.

            Kommentar

            Arbetssätt...