Poecilia branneri/minima och P.caugana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Poecilia branneri/minima och P.caugana

    Var i Oslo förra helgen och lyssnade på ett bra föredrag om levandefödare och fastnade då för några arter som var speciellt vackra - nämligen Poecilia branneri/minima, P.caugana samt Brachyrhaphis roseni. Den sistnämnda blir för stor men de två förstnämnda verkar vara mycket intressanta - någon som vet om dessa överhuvudtaget förekommer i Sverige?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Wow , sökte lite på google och kollade dom var hur fina som helst.OM det finns i sverige så tipsa gärna mig vart vill skaffa nån sort av dom
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av platy5
      Wow , sökte lite på google och kollade dom var hur fina som helst.OM det finns i sverige så tipsa gärna mig vart vill skaffa nån sort av dom
      Fördelen med att lyssna på föredrag om fisk man inte är så där 100% insatt i är att man får inspiration till att prova nått nytt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Micropoecilia branneri har jag aldrig sett i affär. Finns dock på brittiska poecilia-sällskapets hemsida, så det kan vara en sån där art som byts mellan entusiaster. Samma gäller Micropoecilia minima och P. caucana (antar jag du menar).

        Finns dock gott om söta små poecilider; förutom de afrikanska lyktögonen, som jag är en stor anhängare av, skulle jag själv gärna få tag i de olika Micropoecilia arterna, t.ex. Micropoecilia picta

        .

        Det är faktiskt lite märkligt att så få poecilider dyker upp i handeln - några är visserligen sällsynta/skyddade, men långtifrån alla, och de flesta är lättodlade. Problemet torde inte vara att de är aggressiva/fenbitare heller (som är fallet med en del attraktiva Goodeider).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Ja, samt att de talar om och visar bilder på arter som man vill ha, men som är omöjliga att få tag på. Den 1:a arten , vars rätta namn skall vara Micropoecilia branneri, finns inte med i Poecilias artlista. Den 2:a arten, som heter Poecilia caucana är det två norska medlemmar som håller




          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Micropoecilia branneri har jag aldrig sett i affär. Finns dock på brittiska poecilia-sällskapets hemsida, så det kan vara en sån där art som byts mellan entusiaster. Samma gäller Micropoecilia minima och P. caucana (antar jag du menar).
            Såg att det var Micropoecilia på Fishbase men eftersom föredragshållaren Harro Hieronimus kallade dem för Poecilia så skrev jag det, men självklart är det samma släkte det handlar om.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ja, samt att de talar om och visar bilder på arter som man vill ha, men som är omöjliga att få tag på
              Tydligen byter/säljer de en massa arter som aldrig förekommer i handeln på deras årliga levandefödarträff i Tyskland
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Om det är nåt jag lärt mig är det att det mesta, tillochmed extremt sällsynta djur som Etroplus canarensis, Danionella mirifica, Microrasbora erythromicron, Teleocichla depressum, Stomatepia pindu etc, faktiskt kan dyka upp i vanlig handel. Häpnadsväckande lite är absolut omöjligt att få tag i.

                Fast jag har faktiskt ingen bra förklaring på varför de små poeciliderna från sydamerika lyser så mycket med sin frånvaro. De finns ju tillochmed i odling.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Om det är nåt jag lärt mig är det att det mesta, tillochmed extremt sällsynta djur som Etroplus canarensis, Danionella mirifica, Microrasbora erythromicron, Teleocichla depressum, Stomatepia pindu etc, faktiskt kan dyka upp i vanlig handel. Häpnadsväckande lite är absolut omöjligt att få tag i.
                  Passerade förbi en grossist (Imazo) för lite drygt en vecka sedan och gjorde en snabbtitt där och upptäckte åtminstone 10-20 arter som jag aldrig hade sett innan. Hade tyvärr varken tid att fota eller ens att skriva upp vilka arter det gällde - men kommer defibitivt att besöka dom igen en annan gång och då ha bättre med tid.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Mycket beror på att exporten från Kongo och Myanmar kommit igång på allvar (och, ännu i mycket liten utsträckning, också från Indien).
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...