Stressade eller bara allmänt knäppa platys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Stressade eller bara allmänt knäppa platys?

    Jag köpte två nya platyhonor häromdagen. Tyckte det var dags för lite nytt blod i karet.

    Dom har betett sig helt normalt och den (halv)vuxne hanen vi hade sen innan har uppvaktat konstant. Men nu har dom flippat ur totalt. Simmar upp och ner eller fram och tillbaka längs glaset och ser ut som att dom försöker simma ut. :o De 3 platys vi hade sen innan, som alla 3 är födda i karet bara tittar på dom. Man skulle nästan kunna tro att dom undrar vad nykomlingarna håller på med.

    Jag bytte vatten igår, ca 15-20%, och skrapade rent från alger. Det var kanske inte det mest lysande jag har gjort, för de stackarna låg under pumpen och darrade av skräck, medan de gamla fiskarna bara kom fram och var nyfikna.

    Är de nya honorna stressade eller vad håller dom på med? De gamla fiskarna har inte gjort så alls. Inte de som är födda i karet i alla fall.
    /Nina
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    De kan känna stress eftersom de kanske inte riktigt han instalera sig ordentligt utan att bli störda. Låt dem vara ett tag så kan det gå över.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Titta på deras fenor noga så att dom inte får vitaprick som brukar uppkomma när dom är stressade så om dom har fått sjukdomen så kan du bota den i tidigt stadium !
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      Arbetssätt...