Vildguppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    Vildguppy

    Hej alla guppyälskare!
    Guppyn härstammar ju ifrån norra sydamerika och kanske delar av centralamerika samt några öar utanför den östra kusten.
    Men med tanke på att guppy är guppy och har en enorm fortplantnings- och anpassningsförmåga så har den med människans hjälp spridit sig långt utanför sitt ursprungsområde. Bl.a så lär den finnas vild i Thailand och t.o.m på små lokaler i Tyskland där varmt spillvatten från industri värmer vattnet året runt.
    Vilka mer områden med vild (förvildad) guppy känner ni till?
    Vet ni om det handlar om medveten utsättning för att bekämpa te.x malaria eller om motivet är ett annat?
    Handlar det om förvildad kulturguppy eller "äkta" vildguppy?
    Har dessa guppystammar ställt till obalans i den nya miljö den hamnat, såsom te.x kaninerna i Australien gjort?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    I europa finns "vildguppy" även i bl.annat Holland, Österrike oftast i närhet av kärnkraftverk. Vet också att det finns guppy i Budapest (varma källor) Oftast är det nog akvarister som har dumpat dem där.
    Har varit flera artiklar i Datz om just detta, om jag får tid skall jag leta upp dem så kanske jag kan lämna lite mer upplysningar om olika förvildade guppy
    Senast redigerad av Guy Palm; 21 October 2005, 09:03.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Länken nedan listar de utsättningar som Fishbase känner till:
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Guppies (och i än högre grad Gambusia) finns i stort sett överallt i hela tropikerna, samt nästan överallt i subtropiska områden. Man har tillochmed flygbombat med guppies & gambusia i svårtillgängliga träskmarker.
        I tempererade områden finns de där det av nån anledning finns varmt vatten - ofta kylvattenutsläpp från fabriker (t.ex. i Moskva och London).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Rogli
          • August 2005
          • 132

          #5
          Oj! då har guppyn fått en ordentlig spridning i världen.
          Finns det kanske tom förvildade guppyn i Sverige vid någon av våra industrier?
          Vad är Gambusa?

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det är en annan levandefödande art som ofta används som myggbekämpare
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            Arbetssätt...