Det där har jag också undrat över... eller om någon annan parameter spelar in??? Hos mig blir det i alla fall ett STORT överskott på hannar, hur är det hos dig fluander (med tanke på att vi har samma vatten i våra kranar)???
Jag får i alla fall en bra mix på könen runt 24 grader.
Vad gäller fisk är vissa arters kön kromosombestämda.
Andra arter pga miljöfaktorer - vattentemp eller pH t ex.
Vet dock inte vad som gäller för guppies...
Har du väntat 2-3 månader med god utfodring innan du dragit slutsatsen?
En Endlers-odlare i USA skulle ha jublat av lycka.
Där försöker många bara sälja av hannar och behålla honorna för sej själva...
Gissa varför...
Slutsatsen att det är temperaturen som styr har nåtts på i princip alla forum jag läst. Både här i sverige och england, tyskland och usa.
Dock har mig veterligen ingen kunnat vetenskapligt bavisa faktumet.
Jag har samma situation på mina Platy. 25 grader och nästan uteslutande honor under nu 3 månaders tid. Jag har ca ett hundratal totalt och nästan inga hanar.
Jag bara avaktar nu om det finns sena hanar. Det är en möjlighet med tanke på att det "bara" är tre månader.
Mina Guppy fick jag för bara två veckor sedan, så jag har inte kunat avgöra könet på ynglen ännu.
Slutsatsen att det är temperaturen som styr har nåtts på i princip alla forum jag läst. Både här i sverige och england, tyskland och usa.
Dock har mig veterligen ingen kunnat vetenskapligt bavisa faktumet.
Det är dock bevis som behövs.
Och temperaturpåverkan torde väl inte vara svår att undersöka under kontrollerade former.
Sned könsfördelning är ju välkännt inom killisfären.
Men vad och varför är svårt att bena ut.
Och till och med experiment som "två yngel i en kopp" kan vara svåra att utvärdera. Resultatet kan vara klart men man kan ju bara spekulera om orsakerna.
Jag får väl helt enkelt ställa in 25 grader på ett kar och se vad som händer, jag har nog lite varmare till mina nämligen.
Hur det nu är så är ju könsfördelningen på Endlers guppy OK i Glada Fiskens akvarieförening då... vi får väl helt enkelt byta fiskar med varandra fluander!
Får väl tillägga att jag och fluander har Guppys ur samma sändning till butiken, men de behöver ju inte ha samma gener för det....
Kommentar