Kunde inte vänta :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    Kunde inte vänta :D

    Nu har jag skaffat guppies. Jag kunde inte vänta på min beställning av fler växter. Så jag var ner på zoobutiken idag. Fick med mig hem 3 honor och 1 hane.
    De bor själva i ett 42 liters akvarium. Har aldrig haft guppies förr, så det ska bli intressant.

    Men sen kom jag på, hur känsliga är guppies vad gällande värme/kyla? Jag har nämligen ingen doppvärmare till mitt 42liters.
    Jag har en som ligger, men det är en på 125w, och det är väl lite för mycket, kanske är bättre med en 25w? Hur brådis är det med att jag skaffar en doppvärmare??

    Klarar de rumstemperatur? Jag har varmt hemma hos mig, alla klagar jämt att det är för varmt.
    Senast redigerad av becky_be; 17 October 2005, 14:51.
    @-{-{--
    Rebecca
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Guppysar klarar det men det vore bra om du köpte en doppvärmare. 125watt är för starkt.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Då ska jag leta efter en via internet. De verkade så väldigt dyra nere på affären hemma. Ibland är internetaffärerna billigare.
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • becky_be
        • August 2005
        • 473

        #4
        Jag har som sagt enbart 4 guppies i mitt 42 liters akvarium.

        Vilka sorter kan jag ha mer i det karet? Vad rekommenderar ni som har guppies själva?
        @-{-{--
        Rebecca

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Njaa inte så många du har litet akvarium ( Ska inte säga nått själv :P Har ett 63l ). Men iaf nåra teror och nån mal inte så många kanske 2platy eller 2svärdbärare. En 25watts doppväramre kostar 111kr på honrbach så det är inte så dyrt.
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • becky_be
            • August 2005
            • 473

            #6
            Jag funderade på kardinal tetror. Sen nån mal, men vet ej riktigt vilken jag ska välja.

            honrbach, är det en affär som finns på internet? Jag känner inte igen namnet, så jag tror inte det finns här i närheten annars. Men jag hittade en för 139:- som jag tror jag ska beställa, om jag inte finner en billigare
            @-{-{--
            Rebecca

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #7
              Hornback är en tyskaffär (har jag för mig) som säljer allt som har om hemmet och göra. Och andra bygg saker. Själv köper jag mina saker därifrån mitt akvarium är därifrån också.
              Va e det för märke på den doppvärmaren för 139 och hur många watt ?
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              • becky_be
                • August 2005
                • 473

                #8
                Det var en Tetra Tec på 50w. Men det blev en Aquael 50w från PWSS istället. Den kostade 130:- Hoppas den är ok.
                @-{-{--
                Rebecca

                Kommentar

                • becky_be
                  • August 2005
                  • 473

                  #9
                  Tittade nu på doppvärmaren som jag hade, som jag trodde var en 125w som det står på kartongen.. Det visade sig vara en på 25w...

                  Då bör jag kunna använda den i mitt 42 liters, eller hur? Det är en akvastabil.
                  @-{-{--
                  Rebecca

                  Kommentar

                  • platy5
                    • May 2005
                    • 1087

                    #10
                    Japp lägg i den då. Nu så sparar du pengar
                    __________________________________________
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Svärdbärare, som någon rekomenderade kan ju för tusan bli nästan 15-16cm om man har tur?! Tycker att ett 100l är minimum för dom.

                      Tycker du ska köpa kanske nån mer guppys eller två platys eller kanske nått killipar? Och sen 3 räkor.
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        #12
                        Jag satte i doppvärmaren.. Och då gick proppen... Hade inga hemma, så jag fick åka och köpa. Så nu kan jag inte ha nån doppvärmare. Då går proppen igen.. Ska prata med bovärden, för det är något fel med proppskåpet. Det står att det ska vara 25a propar, men de enda som passar är 6a.... Stor skillnad...
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #13
                          Om jag vore du, så skulle jag ha Otos.

                          Jag har en släkting till dom som heter "paraotocinclus..negros" (tror jag)
                          Dom är faktiskt riktigt roliga, iaf när dom får sina "spatt-ryck". Och så håller dom efter algerna.
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #14
                            Hej!

                            Jag kör mina guppy utan värmare och de verkar inte ta skada av det, utan yngla växer på och mår bra. Likså de vuxna, samma sak med räkorna i karet. Fast jag har ett mindre akvarium än du, 25 liters.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • PeterFag
                              • August 2005
                              • 200

                              #15
                              Så länge temperaturen är över 20 grader så anpassar sig guppy utan problem.

                              Det enda som möjligen händer, är att yngel växer något saktare, men i gengäld blir det mindre missbildningar i stammen.

                              Enda orsak till en värmare jag kan se, är att få jämnare temperatur och säkerställa att det under vintern inte blir kallras i karet.

                              Tänk på att det under lång tid funnits ett vildbestånd av guppy även i svenska sjöar, och lite längre söderut så frodas de gott. Stora som svärdbärare blir de dock i så kyligt vatten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...