YNgel växer sakta???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattan matte
    • June 2005
    • 107

    YNgel växer sakta???

    Hej!

    har haft ett guppy yngel i snar ca 3-4 månader och det har inte växt någonting vet du något tips som jag kan få så den växer fotara jag städer och byter vatten ur yngelkassen nästan varje dag och den får någon mat som heter tubi kubi jag matar den varanan-dag för anars blir det såå mycket alger i yngelkassen....vet du vad jag ska göra
  • CiklidKna
    • May 2005
    • 63

    #2
    Du kan ju alltid börja med och släppa ut dem ur yngelkassen. Ju mindre utrymme dem har desså saktare växer dem.
    För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Men yngel tömmer sina magar var 20min. Så det är nog rätt så smart att mata dom 5-10 gångre per dag. Jag matar mina guppy yngel en gng per dag dom bor i en vanlig yngel kasse dom är runt 7st och dom växer på . Har du bra vatten då ?
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • Mattan matte
        • June 2005
        • 107

        #4
        mm jag har bar vatten men om jag matar den för mycket så blir det så smutsigt...

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          bar vatten ? Va e de för nått ?
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Platy5: antagligen "bra"

            Mina platy yngel växer som attan, och de bor i en "flytvagga". Visserligen bara två som överlevde...
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • PeterFag
              • August 2005
              • 200

              #7
              Om du vill att ynglen skall växa måste du ge dem mat. 5-6 ggr dagen är rekomendationen.

              Jo, det blir smutsigt, men då måste det städas.

              Det är dealen med yngel

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Ursprungligen postat av qenzo
                Platy5: antagligen "bra"

                Mina platy yngel växer som attan, och de bor i en "flytvagga". Visserligen bara två som överlevde...

                Jaha , Tack så mycket .
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Så som jag sa mata oftare.
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Som vanligt lite påståenden ja inte håller med om... Visst bör du mata oftar än 1gång varannan dag..Men 5-10gånger!? Å själv matar du 1gång/dag!? Fan platy5 ibland undrar jag va du får allt ifrån... Å att dom tömmer sina magar var 20:nde minut!? Du vore bra om du kunde hänvisa till någon bra länk när du ger påståenden som e långt ifrån kända?!?

                    Mata med Artemia, jag gav de till min ena mollykull å flingor till en annan...å de märktes ganska så stor skillnad på tillväxten... Men de kan ju givetvis bero på andra omständigheter också, men även mina kampfiskar fick artemia å dom växte så de knaka.
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • platy5
                      • May 2005
                      • 1087

                      #11
                      Dom gör det dom har sånn ämnesomsättnign när dom är små . Mina guppy yngel har stora magar efter de har fått mat men redan efter 20-30min letar dom mat igen och har små magar igen.Läste det nån stans på nån hemsida. Från tyskland. Varför sånn atteyd sacha ?
                      __________________________________________
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                      Kommentar

                      • sacha
                        • May 2005
                        • 1016

                        #12
                        För att ja tycker inte att man ska slänga ur sej massa grejer man inte har belägg för... De blir ju att folk tror att de e så å sprider massa osanningar vidare... "läste de på nån hemsida. Från tyskland" de e ju typ som...hörde de på puben i lördags..då e de sant typ...ja tycker man ska va källkritisk i vissa sammangang... Stor skillnad i att seja va man tycker..Men att påstå att maten går igenom en guppy på 20min. för att man "läst" de nånstans...¨å att ,magarna blir små efter en stund, de tycker jag e fel..
                        Tjopp...

                        Kommentar

                        • Babbett
                          • October 2003
                          • 337

                          #13
                          Håller med om att vissa uttalanden saknar logik...
                          Varför matar man en gång per dag själv om man rekommenderar asndra att mata 5-10ggr. per dygn?

                          Själv matar jag 4-5ggr. per dygn enligt beskrivningen på yngelfodret.
                          Mvh. Ann E.

                          http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                          Kommentar

                          • lostgirl
                            • January 2005
                            • 33

                            #14
                            Hur snabbt guppyyngel växer beror på flera olika faktorer:

                            -Storlek på akvariet. De första fyra veckorna är en mindre behållare fördelaktig (5-30 liter). Små yngel kan annars ha problem med att finna fodret.

                            -Vattenkvalité. Att byta en del vatten varje dag är rekommenderat. Guppyyngel växer snabbare i rent vatten.

                            -Temperatur. Hög temperatur = snabb tillväxt, pga. att ämnesomsättningen ökar. Då måste det förstås matas oftare också...

                            -Mat. Enligt en artikel på "International Fancy Guppy Association's" hemsida stämmer det att guppyyngel har en ämnesomsättning på 20 minuter http://www.ifga.org/articles/babies1.htm
                            Jag matar 5-10 ggr per dag, huvudsakligen med artemia varvat med finsmulat torrfoder och mina yngel växer mycket bra.

                            Sedan finns det annat som påverkar storleken, arvsanlag t.ex.

                            Här finns mycket intressant att läsa:

                            Kommentar

                            • Mattan matte
                              • June 2005
                              • 107

                              #15
                              mm tack för svaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...