Segelfens molly

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey_41
    • March 2005
    • 222

Segelfens molly

Vet nån vilka färger segelfens molly har , och i så fall hur många bör man ha får att få lek gärna VF
  • mikey_41
    • March 2005
    • 222

I ett 60 L burk

Kommentar

• platy5
      • May 2005
      • 1087

Vilka färger ? gula ornaga prickia asså svar och vitt vissa är oftast vita och så . För att dom ska leka räcker det med en hona och en hane men det är nog smaratre att köpa en hane och två honor.

Kommentar

• Iris A
        • October 2004
        • 158

Vildfärgen är ljust gulgrågrön med metalliska inslag (sök på google), men de vanligaste avlade färgerna är vit, orange, och olika prickiga/spräckliga versioner i orange, gul, vit och svart.
        / Iris

Kommentar

• swetrot
          • April 2003
          • 966

Faktum är att just segelfensmolly i allehanda färger kan vara riktigt svåra att få till lek, då de är mycket kraftigt korsavlade med andra arter. Det är inte alls ovanligt att de är nästan, eller nästintill sterila, och att avkomman inte tillhör de mest livskraftiga. Jag tycker det finns betydligt roligare arter att föröka.

Vanlig black molly, brukar gå alldeles utmärkt i 60L och det räcker ofta med ett par till att börja med, även om rekommendationen är 2-3 honor för varje hane. Nu är inte de heller helt fria från inkorsningar, men det är åtminstone en fisk som kan reproducera sig och har något så när naturliga former. (Vi talar alltså inte om lyrstjärtsmolly eller ballongmolly).

Jag har just nu ett tiotal molly i ett 60L från en stam som är dokumenterat fri från inkorsningar sedan i alla fall 1975. De är väldigt lika de som går i affärerna idag, och jag tänkte försöka föröka dem för att sedan låta dem få "kolonisera" fler akvarier.

Kommentar

Arbetssätt...