Hur länge??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    Hur länge??????

    Jag köpte tre mollys igår, det första de gör är att börja pippa ohämmat! Hur länge är de "dräktiga"/"med yngel"????
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #2
    24-30 dagar mellan varje "leverans" är typiskt för levandefödare.


    Även om du tar bort hanen så fortsätter de föda i upp till sex månaders tid, eftersom de förrådsbefruktar.

    De äter sina egna yngel, så vill du behålla maximalt bör du låta dem föda i en yngelkasse och flytta dem till yngelkar. Alternativt ha mycket växter som de kan gömma sig i.

    Om du låter dem växa upp i separat kar, kan de flytta tillbaks efter ungefär 1.5-2 månader.
    Senast redigerad av PeterFag; 05 October 2005, 10:16.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Dessutom är honrona nog redan befruktade tidigare redan i affären eller hos grossisten bör nog tilläggas.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Gummiankan
        • October 2005
        • 407

        #4
        Kul, så egentligen kan de bli vilken färg som helst på ynglen?

        Hade sett fram emot svartvita... men men, shit happens!

        Kommentar

        • PeterFag
          • August 2005
          • 200

          #5
          Risk finns att de kan skilja sig åt ja.

          Det är hela vitsen med levandefödare. Tillverka massor av bebisar så det finns chans att någon genetisk variation överlever och för släkten vidare.

          Som erikthur säger så är de nog redan befuktade under sin vistelse hos säljaren, så vänta dig leverans inom dagar till veck-a-or.
          De seriösa grosisterna och odlarna brukar dock skilja hanar och honor i tidigt skede. Men akvarieaffärerna brukar oftast banda dem p.g.a platsbrist.

          Jag har träffat på seriösa affärer som också haft dem delade. Senast jag såg det var på zoo affären i barkarby, där de särat på guppykönen i olika kar.

          Kommentar

          Arbetssätt...