utfodring av yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KåWe
    • December 2002
    • 83

    utfodring av yngel

    hej
    någon som har något bra knep vid matning i akvarium där det även finns yngel? nya små yngel som gömmer sig undan de vuxna fiskarna verkar ju knappt hinna med att få mat?
    har funderat på att "punkta" ut litet mat med en spruta där de gömmer sig, i detta fallet i en javaormbunkes rottrassel. men kanske drar det bara till sig de vuxna fiskarna...
    mvh /k
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag brukar ha nån typ av "flytfoder" som tex pellets eller dyligt och sjunkfoder för att se till att även de bottensimmande skall hinna få nått.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • KåWe
      • December 2002
      • 83

      #3
      Hej
      jo jag ahr räkpellets som blir väldigt finfördelade när de blötnar upp. det borde fungera om man bara får dit lite på "rätt plats". använder även hemmagjord räkmix som är väldigt finfördelad. så kanske yr det runt tillräckligt för att även ynglen skall hinna nappa åt sig...
      nackdelen med att inte använda yngelkasse i detta fallet torde väl då vara att man riskerar att slänga i för mkt käk, bara för att man vill säkerställa mat till ynglen... /k

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Tror nog att de hinner snappa upp fodret. Det finns speciellt yngelfoder som är som fint pullver. Kanske skall prova det om du är osäker.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • KåWe
          • December 2002
          • 83

          #5
          hej
          jovisst det kan man ju förståss använda =)
          /k

          Kommentar

          • PeterFag
            • August 2005
            • 200

            #6
            Yngel behöver lite mer övermatning för att växa normalt.

            5-6 ggr om dagen fins det vissa som rekomenderar. Om man istället övermatar lite 2ggr dagen så kommer tillräckligt med mat att lägga sig på botten. Yngel äter gärna från botten så på det sättet blir det gott om föda för dem.

            Det blir heller inte så fasligt nedskräpat på botten eftersom ynglen äter därifrån, så du behöver inte oroa dig för nitrit som en följd av detta.

            Jag brukar finmosa vanliga flakefodret lite extra. På det sättet blir det lagom till alla.

            Kommentar

            • KåWe
              • December 2002
              • 83

              #7
              hej

              jag köpte cyclops, det gillas! och så kör jag med de andra fodren finstötta..flingor, räkpellets, hemmagjord räkmix och "veggie foder". det verkar som om slynglarna har bättre födsinne än jag väntat mig! =D
              /k

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Vad roligt!! Lycka till med småttingarna!
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  ett annat sätt är att ha mycket växter som ligger på ytan t ex cabomba som man inte har stoppat ner utan som ligger och flyter på ytan. Då kan ynglen at sig upp till ytan utan att riskera at bli uppätna.
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag matar med massor av mikromask (ung 1 ml) i min Endlers burk men visserligen äter alla av det men det blir nog klart mer än tillräckligt för de minsta ynglen också.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...