Endlers tåligare än vanlig guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Endlers tåligare än vanlig guppy?

    Jag funderar lite på Endlers till ett litet akvarium. Är de tåligare än vanliga guppys? (Våra vanliga guppys har blivit krokiga, fått trasiga fenor och minskat i totalantal trots alla yngel.) Behöver endlers något särskilt i foder eller temperatur?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Endlers är enligt min mening lika tåliga som de grå-guppy jag hade på 1960-1980-talet. Dvs mycket tåliga.
    Enligt min mening är Endlers riktiga guppies - riktigare i alla fall än de som saluförs som guppies i den lokala fiskaffären!
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • guineapig
      • April 2003
      • 157

      #3
      En annan fördel med Endlers är att de inte äter sina yngel så det behövs inga yngelkassar eller speciella yngelkar om man nöjer sig med en "normal" förökning.

      Jag har mina i ett 154 liters och de ynglar av sig fint.

      Daniel

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Endlers ÄR vanliga guppies, det är ingen skillnad. Det är bara vildform av guppy. De är dock lika tåliga som vildformsguppy dvs oändlig mycket mer än slöjvarianterna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Tack för alla svar! Vad gillar de för temperatur och foder? Kan de gå med neontetror? Är de skygga?

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            temp. 23-27 kanske ja de kan gå med neontetror guppy hanar gillar inte neeontetror spec. men hanarna jagar dom lite . Nej dom är inte skygga
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • Tangoman
              • March 2005
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Fisktjejen
              ... Behöver endlers något särskilt i foder eller temperatur?
              Janne på södermalms akvarieaffär har vildguppy (ser nästan ut som endlers han har även endlers guppy i andra kar) som han 'odlar' i sitt växtakvarium. Dom var 2-3 par och har gått där utan tillsatt foder sedan i våras tror jag och har nu blivit 60 st eller fler. Mat får dom ändå i form av små kräftdjur, maskar och växtdelar mm som naturligt finns i dom flesta akvariet. Växtakvariet som är på 1000 liter är väl värt ett besök om man är intresserad av guppys. Han kör dessutom utan värmare men håller nog 20-24 ºC. Fan dom är nog dom guppys som har det bäst i hela stockholmstrakten nu med det utrymmet.

              Btw, hörde även att aquaria på djurgården i stockholm ska ha en guppy-utställning snart (var det om en månad!?!).


              edit:från aquaria
              I samarbete med Svenska Guppysällskapet visar vi tävlande i 2005 års Europamästerskap.
              Domare från hela Europa är inbjudna för att utse årets vackraste Guppy.
              Utställningen pågår den 29 september - 9 oktober och avslutas med auktion.

              För mer information om Guppysällskapet besök deras hemsida http://hem.passagen.se/mikeno/
              Senast redigerad av Tangoman; 18 September 2005, 11:39.
              PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
              www.akvariefiskar.se

              Kommentar

              • Tangoman
                • March 2005
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Endlers ÄR vanliga guppies, det är ingen skillnad. Det är bara vildform av guppy. De är dock lika tåliga som vildformsguppy dvs oändlig mycket mer än slöjvarianterna.
                Hm, jag såg då skillnad på den som kallades vildform och endlers men båda kanske är vildformer men det kanske bara är så att dom kommer från olika områden. Vad vet jag. Endlers var lite mer färgglad men bara lite och den 'vilda' var vackrare i mitt tycke.
                PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                www.akvariefiskar.se

                Kommentar

                • Hemma
                  • October 2003
                  • 141

                  #9
                  Endlers

                  Jag har fem Endlers gående med Neontetror och Svärdbärare.
                  De klarar sig jättebra, förutom att bebisarna har ju lite svårt att överleva.......
                  Speciellt mina Svärbärare är svåra på yngel. (Hade också några Regnbågar men de har jag lyckligtvis blivit av med. De var hemska! De åt allt som fick plats i munnen. Sorry OT)

                  De verkar trivas och jag har ca 25-28C.
                  som gillar fiskar !

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ja, det finns viss färgvariation mellan olika guppy-populationer. Dessutom har de ju odlats rätt länge, och viss förädling har skett.
                    Såvitt känt är dock inte endlers guppies på något sätt skilda från andra guppy-populationer, och det troligaste är att de helt enkelt är guppies som inplanterats för att äta moskito-larver.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...