gravida guppis och hungriga guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asahalsingland
    • August 2005
    • 16

    gravida guppis och hungriga guldfiskar

    hej jag har ett akvarium med guldfisk och guppys. Nu är guppysen gravida. Hur ska jag göra för att de ska överleva,utan att bli uppätna av guldfiskarna?

  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    du kan ju lägga honan i ett annat akvarium eller nått, och ta bort henne när hon fött, eller ha henne i en födokasse !!
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • asahalsingland
      • August 2005
      • 16

      #3
      om man inte har något annat akvarium,hur gör jag då. Och när vet man att det är dags?

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #4
        om du tittar vid analfenan på guppyn så ser du ögonen på ynglen, man ska även kunna se en vit ring vid analen, och sen ser du ju ochså att hon är jättetjock, lägg henne i en födokasse eller en sån i plast, då ska ynglen ramla igenom botten till ett annat "rum" ..
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          hon blir helt svart i baken ..
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • asahalsingland
            • August 2005
            • 16

            #6
            den här födokassen. stannar yngeln i den

            Kommentar

            • neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

              #7
              det finns sånna med två "våningar", man lägger den gravida mamman på "övervåningen" så ska ynglena ramla igenom till neder våningen (tror jag)...själv har jag en sån där det finns ett "rum" som är delat på mitten, så ýnglena simmar till andra sidan.
              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

              Kommentar

              • CiklidKna
                • May 2005
                • 63

                #8
                Min erfarenhet av "yngelkasse", har en i plast där ynglerna ska ramla ner genom gallret. Så har inte många av mina guppy yngel ramlat ner genom det, men mina platy yngel har gjort det.

                Ett tips är att ta upp henne i en tom plastbalja av någon slag. Detta gör du när du ser att hon vill vara för sig själv. Hon simmar undan står för det mesta helt still och ser ut som om hon hyperventilerar. Plus som dem andra skriver. Är svart i baken med en vit ring runt ananlen, mina har fått ett vit sträck närmast analen på analfenan, och hon ser sprick färdig ut. Lägg ner lite växter som javamossa eller annat som ynglerna kan gömma sig i och mata henne lite extra. När hon är klar är det bara att ta upp henne, försiktigt. Det mesta av det svart brukar vara borta och så andas hon inte lika snabbt.

                Har du en någolunda stor balja på över 10-15 liter så kan ynglerna vara kvar där i med en lite syrepump och täta vatten byten på någon liter varanan dag eller så. Mata med flingfoder och artemia, så kan du för hoppningsvis flytta över dem till det stora sen. Om det är så att ynglerna är större en dem andra fiskarna munnar.

                Detta är mina tips och erfarenheter.
                Du får säker fler.
                För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

                Kommentar

                Arbetssätt...