platy gravid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ohdannyboy
    • September 2005
    • 91

    platy gravid??

    HAr en platyhona som är Jättetjock nu... Borde tyda på grav eller?? Hur lång tid tar de innan de föder??
    61 l & 200 l
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    det tar väl ca:4-5v sedan parning...
    Tjopp...

    Kommentar

    • KimJosefin
      • September 2004
      • 91

      #3
      Det är hon nog alldeles säkert, i fall du har en hane i akvariet. Platysar får yngel mest hela tiden...


      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        En liten samanställning av förloppet.

        Platys föder yngel var 24-30 dag om alla förutsättingarna är goda. Bra mat, bra vattenvärden etc.
        Man ser på en platyhona när det är dags genom att i ordningen som det står:
        1. Hon blir tjock.
        2. En klart mörkare region framträder bakom magen.
        3. Hon blir fet så det nästan blir en fyrkantig form och magen lite framtryckt som en bulle under hakan.
        4. Hon börjar gömma sig. Stå bakom eller ovanpå filtret, eller inne i någon växt eller dylikt.
        5. Svarta små prickar i det mörka området uppträder när det bara är dag/dagar kvar.

        En del säger att men ibland kan se en lite ljusare prick runt anal delen precis när det är dags ( den har jag inte sett ännu på mina ) .

        Jag brukar flytta honorna till en födselkasse när jag ser de små svarta prickarna i det mörka. Det påstås vara ögonen på de nykläckta ynglen.
        Honan bruka föda inom några dagar då.

        Vänta dig mellan 20-50 yngel beroende på storleken av honan. En del yngel kan vara dödfödda, det är normalt.

        Om du vill ha så många yngel kvar som möjligt måste du låta dem växa i ett separat yngelkar eftersom både föräldrarna och många andra fiskar uppfattar ynglen som ett bra näringstillskott till ordinarie maten.
        Annars måste du ha gott om mycket täta växter som de kan gömma sig i. Gärna också en tät flytväxt de kan gömma sig i om de tar sig till ytan för att äta.

        Om du har dem i separat akvarie, kan du släppa tillbaks dem när de är större än dina andra fiskars munnar. D.v.s efter ca 1-2 månader. Efter det växer de mycket fort
        Senast redigerad av PeterFag; 14 September 2005, 08:43.

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          jawa-mossa brukar vara mycket bra för ynglen, skaffa de
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Adamb
            • November 2005
            • 184

            #6
            min platy har en del svarta små prickar i analöppningen! Är ynglen på väg då?

            Kommentar

            • Mardyboy
              • December 2005
              • 58

              #7
              En klart mörkare region framträder bakom magen, tycker jag att är den bästa beskrivningen.
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

              Kommentar

              Arbetssätt...