Är min platyhona sjuk eller bara trött?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Är min platyhona sjuk eller bara trött?

    Har en platyhona som fick yngel för ca en vecka sedan. Sedan dess håller hon sig alltid undan de andra fiskarna i akvariet utom vid matdags. Hon gömmer sig oftast inne i en stor javaormbunke och verkar ligga och "vila" mot bladen. Nu har jag även sett att hon lägger sig mot botten. Hon ser för övrigt helt frisk ut, måhända spänner hon inte ut sina fenor lika mycket som kompisarna.

    Är det normalt att honorna är så skygga så långt efter att de ynglat? Har läst att det kan vara så någon dag eller så men att de brukar återgå till tidigare beteende sedan.

    Funderar mest på om det skulle kunna vara någon sjukdom som kan smitta övriga i akvariet och om det är bättre att ta bort henne?

    Någon som har god erfarenhet?
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    mina platysar gör samma saker nu. Men att dom blir så efter dom födt yngel är jag inte säker på eftersom när min guppy eller nån annan levande födare .födt händer inget hon simmar lungt som vanligt.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Ok.. Jag tycker bara det verkar vara ett ovanligt beteende att hålla sig undan så mycket så det kändes som att ynglandet var den enda naturliga förklaringen... Men det kan ju vara något annat fel också... Får väl avvakta och se om hon blir normal igen... Annars kanske det bara är frågan om grov personlighetsförändring...

      Kommentar

      • CiklidKna
        • May 2005
        • 63

        #4
        Jag har råkat ut för det som du beskriver. Med flera av mina guppyhonor. Tyvärr så har dem inte överlevt.
        Det kan vara så att ett yngel har fastnat på vägen ut. Det är tydligen ett vanligt fenomen bland levandefödande fiskar.
        För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Hmm.. Det lät intressant.. Rimlig förklaring till den snabba förändringen i beteende... Såg att hon tryckt in sig i en liten spricka under två platta stenar tidigare idag, så hon är helt klart skygg... Det är väl bara att hoppas att det reder ut sig på något sätt annars får väl naturen ha sin gång..

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Samma hos mig nu helt plötsligt äter inte heller . Har 3platy ssom gör det
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              I morse ändrade hon beteende helt och började simma lite med de övriga men nu ligger hon och "andas" lite uppe vid ytan och är inte speciellt aktiv i jämförelse med de andra... Verkar ändå såpass pigg att det inte verkar som hon ska dö eller så... Får väl se om det reder ut sig...

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Min gör samma sak upp vi ytan och andas.
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Hmm.. Nu verkar hon ha återgått helt till sitt normala beteende.. Kanske var någon sorts förlossningspsykos eller så..

                  Kommentar

                  • alcar
                    • April 2005
                    • 1398

                    #10
                    mina gik lite upp och ner i utsendet och humöret sen dog alla
                    mvh alexander
                    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                    Kommentar

                    Arbetssätt...