Varför inga yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SKogsmulle
    • April 2005
    • 13

    Varför inga yngel??

    jag har i svärdbärar hona och en hane...har haft dom snart ett halvår men har inte fått nå yngel...varför händer det aldrig nåt? har ju hört att dom är ganska lättodlade. har även en platy hona och har även hört att svärdbärare ska kunna para sig med platy.
    Men det händer som sagt ingenting..någon som kanske vet varför? borde jag kanske köpa en till svärdbärar hona?
  • hall
    • August 2005
    • 190

    #2
    Det kan vara så att dina fiskar hinner äta upp ynglen direkt vid födseln.
    Jag har själv en svärdbärare som varit gravid och fött utan att jag märkt det (man ser ingen skillnad på henne om hon e gravid eller ej)

    Om du inte har mycket växer och gömmställen till ynglen kan det bero på det.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Så är det...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Ursprungligen postat av hall
        Det kan vara så att dina fiskar hinner äta upp ynglen direkt vid födseln.
        Jag har själv en svärdbärare som varit gravid och fött utan att jag märkt det (man ser ingen skillnad på henne om hon e gravid eller ej)

        Om du inte har mycket växer och gömmställen till ynglen kan det bero på det.

        Joo samma sak hos mig till och med 2svärdbärar-honor och änå inga yngel till's jag inte skaffade fler växter och andra saker som är fina i akvariumet . Då såg man ett yngel lite då å då.
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • SKogsmulle
          • April 2005
          • 13

          #5
          Men det sägs ju att man ska kunna se ögonen där bak vid analen, och nu när jag kollar lite noggrant så ser jag lite svarta prickar här och där...kan det kanske vara något?

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Aa dom brukar vara svart där bak, min var också det hela tiden sen så helt plötligt var dom inte de helt smala och inte svarta.
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • hall
              • August 2005
              • 190

              #7
              Sen kan man också se en vit ring/prick runt analen vid slutet av graviditeten.

              Kommentar

              • SKogsmulle
                • April 2005
                • 13

                #8
                ok...nja jag ser ingen vit ring/prick..kollade inte så noga men, jaja hoppas att jag får mina yngel nån gång :P

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Till er alla som försöker odla eller få yngel av levandeföddare så är min rekommendation att skaffa flyttande växter så att det täcker en hel del av akvariet.
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Mycket täta växter, och mer än bara ett par. Det är ganska vanligt att fiskar med olika framavlade egenskaper är sterila, och då blir det inga yngel.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...