Yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Yngel!?

    Hejsan!

    Jag har några frågor.

    1. Hur lång tid tar det ungefär för en molly att föda fråns det att hon parat sig.

    2. Hur lång tid tar det ungefär för en svärdbärare att föda fråns det att hon parat sig.

    3. Min molly har fått en vit ring runt analen men den är inte smällfet bara hängande (ganska smal) mage(hon ser inte ut som hon ska spricka). Den är inte jätte tjock men tjockare än dom andra. Just denna mollyn tror jag är stor i sig. Hur lång tid kan den ha kvar tills den föder?

    4. Kan man ha en svärdbärare och en molly i samma yngel akvarium utan att dom bråkar, äter varandras yngel.

    5. Jag har också 2 gul mollys som är mer "riktigt" gravida(mer mage), får dessa gul mollys också vit ring kring analen?

    6. Hur lång tid tar det tills dom föder fråns det att dom fått den vita pricken vid analen ungefär???

    Jag är nybörjare!!! (aldrig fått yngel förr:P)

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av hall; 27 August 2005, 19:57.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    1-2. Vet inte exakt hur lång tid det tar men har för mig att de två artern "går" lika länge. Kanske 20-30dagar.. men vet inte exakt!!

    3. De brukar föda innom kort. Kanske tar nån dag eller 4.

    4. De båda äter upp sina egna och andras yngel. Lägg honorna i yngelvaggor så har ynglerna större chans att klara sig. Ta ur honorna när de är klara.

    5. Ja.

    6. Den får de i slutstadiet av graviditeten.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • hall
      • August 2005
      • 190

      #3
      Tack för dom fina svaren.

      Men det konstiga är att jag fick den svärdbäraren som är gravid av min kompis (för att han inte hade några andra svärdbärare, bara guppys) och nu en vecka senare fick denna svärdbärare sin vita prick vid anal. Kan det komma sig att det har gått på en vecka med mina svärdbärare eller kan guppyn och den gravida svärdbäraren fått till det i hans akvarium? :P

      Kommentar

      • CiklidKna
        • May 2005
        • 63

        #4
        Levandefödande fiskar kan få flera "kullar" på en parning. Hur många är nog olika.
        För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av CiklidKna
          Levandefödande fiskar kan få flera "kullar" på en parning. Hur många är nog olika.
          läst att dom har förrådsbefruktning som klarar upp till 6 månader.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • hall
            • August 2005
            • 190

            #6
            Nu e det så att jag har upptäckt 3 fiskar med denna vita ring och en som snart kommer få en (tror jag). Kan man ha 2 stycken fiskar i ett litet yngelakvarium (b molly och svärdbärare) går det i ett sånt litet (säkert bara 0,4 liters)

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Köp en yngelvagga att ha dem i medans de föder. Den kan du även dela till två fack så vardera hona får sitt "rum". Om du släpper ner båda honorna i ett akvarim är risken stor att den andra honan äter upp den andres yngel och vise versa. De kanske inte föder samtidigt.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • hall
                • August 2005
                • 190

                #8
                Tack för alla svar...

                Den här vita "ringen" ser det ut som en ring eller är det bara en vit prick (för det käns som alla mina fiskar har en vit prick vid analen)

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Det är som en ring runt analen. Den blir väldigt tydlig just innan födseln. Kankse ca. 0.5-1mm bred beroende hur stor fisken är.

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...