Svärdbärare o revir??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    Svärdbärare o revir??!!

    Jag har för ett tag seda fått svärdbärare till mitt 100liters kar ( 2 hanar o 3 honor). Tror den ena hanen är något äldre men dock lite mindre, o han jagar den andra stackarn så fort han får chansen, han jagar han tills att han gömmer sig bakom roten i karet.
    SÅ...
    Är detta normalt?
    Kan jag göra nåt för att hjälpa den stackars jagade killen?
    Skulle det hjälpa om det kom fler tjejer i karet?
    Funderar på o fixa "grottor" i ett hörn, kan det bli bättre då om dom är revir ...... (vad det nu kan heta )beroende.

    Hjälp mig snälla
    MVH Ann
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Kanske fler honor ja , men ja tror inte att det kommer och hjälpa men TESTA iaf.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • LeVaJu
      • May 2004
      • 78

      #3
      Helt normalt. Vi har många svärdbärare här hemma och i mitt 375 liters kar finns två hanar. Den ena är mycket dominant och jagar den andre som då tvingas gömma undan sig. Antalet honor har inte påverkat beteendet vare sig i negativ eller positiv riktning. Se bara till att det finns gömställen så att den mer undergivne hannen får lite lugn och ro någonstans.
      Anne

      Min Zoon

      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        Jag har inte svärdbärare, men dock Platy och de är vädigt nära släkt, så nära att de kan korsas. Alltså liknande beteende.

        Rekomenderat är att man har ca tre honor, per hane.

        Jag har märkt på mina att:
        För många hanar så blir det revirbråk om vem som skall ha honan. Vädigt stressande för alla inblandade. I naturen kan den svagare hanen flytta till annan plats. Det går ju inte i akvariet.

        För lite hanar så kommer vissa honor utanför gruppen på något sätt (min egen observation).

        Skaffa 2 till 3 honor till så får du lugn och harmoni i akvariet. Blir bara lite "småbråk" ibland.

        Rekomendation gör också så honorna får lite lugnare. Hanen kan stressa honorna ordentligt eftersom hanar till födsel och ohejdad vana är kraftigt romantiskt lagda.

        Kommentar

        Arbetssätt...