Fråga om yngelfödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Fråga om yngelfödning

    Jag har just fått 2 dalmatinmollys till mitt akvarium (1 hane 1 hona)
    Hur vet man när mollysen ska få yngel? Jag tänkte flytta henne till ett mindre akvarium då eftersom jag gärna vill "rädda" så många yngel som möjligt annars kommer mina andra fiskar äta upp dem. Kan man se när det är "dags?"
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Ursprungligen postat av Bubblan89
    Jag har just fått 2 dalmatinmollys till mitt akvarium (1 hane 1 hona)
    Hur vet man när mollysen ska få yngel? Jag tänkte flytta henne till ett mindre akvarium då eftersom jag gärna vill "rädda" så många yngel som möjligt annars kommer mina andra fiskar äta upp dem. Kan man se när det är "dags?"
    Dom blir tjocka, men ja tycker de e svårt att se asså. Har inte lyckats sen nångång men haft tur å lyckats rädda några st ändå...

    Sen kan man tydligen se en vit ring kring analen på dom...
    Tjopp...

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Mina föder just nu, lade några platy i en kasse för 1v sen typ å äntligen ploppar de ut lite å så hittade jag även 1st molly i mitt vanliga kar...så ja flyttade den honan som ser rund ut å ser ifall hon ploppar ut fler..
      Tjopp...

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        hoss mollysar är det svårt och se när dom är gravid förutom när dom är mindre, de beror på att dom är redan så STORA
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Ursprungligen postat av sacha
          Ursprungligen postat av Bubblan89
          Jag har just fått 2 dalmatinmollys till mitt akvarium (1 hane 1 hona)
          Hur vet man när mollysen ska få yngel? Jag tänkte flytta henne till ett mindre akvarium då eftersom jag gärna vill "rädda" så många yngel som möjligt annars kommer mina andra fiskar äta upp dem. Kan man se när det är "dags?"
          Dom blir tjocka, men ja tycker de e svårt att se asså. Har inte lyckats sen nångång men haft tur å lyckats rädda några st ändå...

          Sen kan man tydligen se en vit ring kring analen på dom...
          Jag har sätt ett vitt "rör" en gång får dom det när de ynglar?
          Jag ska försöka bevaka dem så mycket jag kan! Jag vill ha yngel!
          Hur länge brukar honan vara "gravid"? Jag såg att hon blev "befruktad?" av hanen i går

          Kommentar

          • CiklidKna
            • May 2005
            • 63

            #6
            Jag har en Guppyhona som ynglar nu .

            Du säger att du såg att honan blev befruktad igår. Då får du nog vänta ialla fall ca 5 veckor innan hon ynglar. Tror att det är det samma som guppy men jag är inte säker.

            Både Platy och Guppy blir först oranga i baken, sen med små svart prickar som bara blir mer och mer och det oranga försvinner. Vet inte om man kan se så på Molly. Det går inte alltid att se det på Platy och Guppy heller eftersom det finns så många olika färger.
            Senast redigerad av CiklidKna; 18 August 2005, 19:10.
            För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

            Kommentar

            • GroMit
              • August 2005
              • 21

              #7
              tre veckor har ja hört men ja e lite ny inom området =) så....

              Kommentar

              Arbetssätt...