Platy beteénde löst? Aggresiv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Platy beteénde löst? Aggresiv...

    hej,

    Har gjort några inlägg nu här men nu värkar jag ha hittat orsaken till vad det var för fel på Platyna.

    Trodde tidigare att en av mina gula platyer uppvaktade den andra gula platyn men idag nu ser de lite annorlunda ut.
    Den stora gula Platyn jagar runt alla andra hanar och ibland även honorna, så nu har jag satt över den till en liten basäng och allt är fridfullt i mitt stora akvarium, sedan så har jag flyttat min andra gula platy hane till det lilla akvariumet där han trivs mycket bättre, han gömmer sig inte, simmar runt bland alla andra platy ungar plus att han törs komma upp och äta.


    Så vad kan det vara möjligtvis för fel på min stora gula platy hane när han jagar alla hanar och ibland även honorna?
    Ska jag flytta över fler honor till det större akvariumet och sedan sätta tillbaka den stora platyn?
    Vet inte riktigt om mina Platy honor är könsmogna ännu men dom har börjat bli ganska stora, skulle vela egenteligen göra inavel med dom pga deras fina färger.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Okej, men hur stora är honorna då ? //platyhonorna
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Ja dom största är omkring 3cm från fena till huvud.

      Nå skulle ja kunna flytta dem över till det stora akvariumet eftersom de är nog stora vid 3cm och de är ganska feta som tunnor

      Men sedan så har jag ju ändå 4st Platy honor redan i den stora akvariumet som är omkring 4cm och sedan 3st Platy hanar, dock så är det för tillfället bara 1 Platy hane där eftersom den undernärda platy hanen är i lilla akvariumet och den aggresiva i basängen.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Lissie
        • June 2005
        • 123

        #4
        Jag flyttade över ett platyyngel härom dagen som nog kan vara 2 cm eller nåt sånt. Det har funkat hur bra som helst. Bara de har så de kan gömma sig så funkar det.
        Efter vad jag har märkt innan så tycker jag de växer till sig rätt bra när man släppt dem bland de stora, precis som de växer fortare då....

        Lissie

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #5
          Jo iofs så kanske det är dags att börja flytta över mina Platy ungar, i alla fall dom som har växt till sig riktigt.

          Tror du det är bara att föra över dem direkt eller ska man sätta de i påse? Vattnet är ju ganska likt varandra och det kanske skilljer 1 grad emellan, de andra fiskarna har de gått bra att bara föra över.
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            Vet inte om jag gör rätt eller fel men vissa har jag flyttat direkt, beroende på hur mycket tid jag haft. Och vissa har jag fångat och satt i typ ett litermått och fyllt till kanske hälften med det "gamla" vattnet och sen fyllt på lite i taget med det nya, väntat några min o sen hällt på lite till. Så de vant sig vid det nya vattnet.
            Anser precis som du att vattnet är rätt snarlikt och tempen skiljer sig inte nämnvärt.
            Så här har jag gjort även när jag flyttat honor mellan akvarierna som ska föda och ingen har verkat må dåligt.

            Lissie

            Kommentar

            • lunar
              • July 2005
              • 427

              #7
              Nä jag tror själv att det har nog inte någon större invärkan om man flyttar över från ena akvariumet tilld et andra på direkten om vattnet och temperaturen är rätt så lika.
              Ska flytta över dom strax =)
              - 165L Low-tech.
              - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
              - 222L Ciklidakvarium.
              Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Gör du så ja har ett platy yngel och det simmar me dom stora det är inte mer än en 1cm , och så har ja Guppy-yngel 0.5-3cm som simmar också.
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                Arbetssätt...