stor hona,gravid?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eivor
    • June 2005
    • 11

stor hona,gravid?

hej jag undrar om min guppihona är dräktig hon är välldigt rund om magen, jag har en mindre hona också kan bägge bli dräktiga? hur ser man att hon fått? är ynglarna så stor att man kan urskilja dem eller kan man ta det som skräp. Hinner man upptäcka dem innan de blit uppätna frågvis nybörjare
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

De brukar bli väldigt stora.. nästan fyrkantiga och om man tittar vid analen kan man se att det är nästan svart vid hålan ovanför analfenan. Det brukar också bli en vit ring runt analen om hon ska ha snart. Om hon har fått yngel är hon smalare och ynglena är rätt små, nån millimeter. Man får titta noga i gruset (brukar se små yngel som trängt ner sig mellan glas och grus) eller i bland växterna. Om man tror att honan ska ha, lägg henne i en yngelvagga med lite växter i (typ nått blad eller så). Det brukar lugna ner henne och hon simmar inte som en idiot längs sidorna i vaggan. Efter ett tag/dygn kanse man har lite yngel.. Men ta ur honan när det ant. är klart. Annars är risken att hon äter upp dem.

//Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Ketti
      • July 2005
      • 55

jag har också en guppy hona som jag tror ska yngla av sog men jag vet inte hur lång tid det kan vara kvar man vill jö inte låta henne gå i yngelkassen allt för länge.....
      har haft honan sen i måndags så jag har ju inte så stor koll på hur länge hon har vart rund.
      men hon var rund redan när jag köpte henne.

Kommentar

• C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

Bästa tecknet är nog den vita ringen runt analen... är den väldigt tydlig och honan ser ut som om hon ska spricka är det dags.

//Camilla

Kommentar

• sacha
          • May 2005
          • 1016

Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Bästa tecknet är nog den vita ringen runt analen... är den väldigt tydlig och honan ser ut som om hon ska spricka är det dags.

//Camilla
          samma ring på blackmolly ?..tycker mina e lite vita runt röven
          Tjopp...

Kommentar

• C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

Ja, de flesta yngelfödare får denna ring.

//Camilla

Kommentar

• Hella2
              • July 2005
              • 1158

ojdå..då ska min mollyhona ha snart då! hon är lagomt less på hanen..men hon är vit under hela magen..
              Man blir aldrig fullärd ....

Kommentar

• Queen of frogs
                • May 2005
                • 80

Tycker oxå att huvet pekar uppåt, nästan som hon håller på o bryta nacken i någon dag innan. Åtminstone min guppy honor...
                Ynglen är ljus grå o ca 1mm hög o ca 3 mm lång, dom är väldigt duktiga att gömma sig, hade själv precis 2 "havande" honor i mitt yngel kar när den ena fick sina o då blev det ju lite jakt men ynglen gömde sig undre filtret som ligger en bit under grusytan......
                Hittade dom inte själv på en gång, som tur har jag 1månaders yngel oxå som jag förföljde o hittade resten. Det blev ca 10-15 denna gång o 25-30 förra gången...

Lycka till med småttingarna..

MVH Ann

Kommentar

Arbetssätt...