Hona i födokasse- hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    Hona i födokasse- hur länge?

    Jag går och suckar här hemma för att det inte händer något!!!
    Har en blå platyhona som ska ha snart, men hon har ju inte vett att poppa ut ynglena!

    Vet att hon ynglade förra gången för 5 veckor sen (i lördags) så det borde vara dags när som helst. Hon är bra tjock om magen!
    Flyttade henne till en sån yngelkasse i nät som jag har i vårt yngelakvarie. Hon har varit där sen förra onsdagen , alltså snart 6 dagar. Buren är ca 20x10 cm.

    Min fråga nu är hur länge hon kan vara där. Hon verkar inte direkt störd eller stressad av att vara instängd där utan flyter omkring så sakta, runt runt. Inte som de där yngelbåsen i plast som mina fiskar tidigare hållt på att bli knäppa i direkt. I akvariet för övrigt är bara små yngel, så inga stora fiskar som stressar kring buren.
    Vill ju inte släppa henne eftersom jag vet att det borde vara dags snart med tanke på när hon ynglade sist.
    Tacksam om nån har ett bra svar

    Lissie
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    5 veckor = 35 dagar eller hur?
    Platys föder sina kullar efter 24-30 dagar efter föregående födsel enligt Fishbase.
    http://www.fishbase.se/search.cfm (<- spar den länken)
    Och det stämmer enligt mina egna erfarenheter också som finns här någonstans på forumet om man söker...
    Så om hon är bra tjock om magen kan det bero på ett tidigare skrovmål - sorry
    Men det stämmer också med mina tidigare erfarenheter...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      tack för svaret
      vet inte riktigt vad jag ska tro...
      hon har nämligen inte fått så värst mycket att äta dessa dagarna i nätburen så hon skulle vara så tjock om magen. i o f sig är det svårt att se genom nätet hur tjock hon är. det mörka man ser genom magen är inte det yngel? förstår att det kan vara avföring oxå men det svarta ökar ju på sig under dräktigheten.

      jag tycker jag har läst nånstans (står i o f sig olika överallt) att de kan yngla var 4-5 v....

      får väl prova att släppa henne i akvariet imorgon o se hur hon ser ut.
      tror ni det är riskfritt att släppa henne bland hennes förra yngel, som ju nu då är 5 v och mellan 0,5-1 cm stora? eller äter hon upp dem. för då hade jag bara kunnat släppa henne där och inte ta tillbaka henne än till det stora akvariet.
      men hur länge kan man ha henne i nätburen? .... jag tänkte till en annan gång.

      Lissie

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Nej inte direkt (att släppa ut henne bland så små yngel ). Men ha kvar henne över natten efetrsom Platy föder oftast på natten.
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • Lissie
          • June 2005
          • 123

          #5
          japp hon får vara kvar kanske till onsdag. då har hon varit där en vecka. då får jag kanske släppa henne. men eftersom hon inte verkar stressad eller så så kan det ju inte vara nån fara än.
          har ju hört om såna fiskar som "kniper"..... får hoppas hon är en sån för vi hade ju hoppats på småttingar. speciellt eftersom vi nu visste när hon födde sist så trodde vi att vi skulle lyckas pricka in det...
          flyttade ju henne förra veckan eftersom hon då var STOR så hon kan fasiken inte ha fött innan

          har även hört att det kan skynda på lite om man ger henne lite eller ingen mat... men inte har det hjälpt..

          får hålla tummarna

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Okej lycka till ! ja fångar inte min yngel som föds i akvariumet ja låter dom gömma sig i java mossan och så klarar dom sig
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • Lissie
              • June 2005
              • 123

              #7
              så gjorde vi innan oxå men vill gårna ha lite koll på hur många där är. sen är det roligt att hålla på o mata o pyssla med dem o se dem växa hihi

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Ja tkr att det är bara jobbigt men dom kommer fram när jag matar dom fast dom är rädda för de ''vuxna'' fiskarna men dom bryr sig inte . Jag brukar få guppy yngel dom är lite tuffare så dom håller sig vid ytan dom blir inte uppätna dom stora jagar till dom ibland men äter inte upp dom .
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  vi har dessutom silverhajar så lär inte se så många yngel där inte...
                  har hittat nåt nångång som vi snabbt fångat upp och flyttat över, som legat o tryckt i stengrottan eller längst ner i nån växt.

                  Kommentar

                  • platy5
                    • May 2005
                    • 1087

                    #10
                    Jaha, hur stort akvarium har du ?
                    __________________________________________
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                    Kommentar

                    • Lissie
                      • June 2005
                      • 123

                      #11
                      det stora är på 160 liter och där vi har ynglena 70 liter

                      Kommentar

                      • platy5
                        • May 2005
                        • 1087

                        #12
                        jaha okej. Jag orkar inte med ett till akvarium det räcker med 70liter
                        __________________________________________
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                        Kommentar

                        • Lissie
                          • June 2005
                          • 123

                          #13
                          men det är skoj... nu ångrar jag att vi inte köpte ett större kanske 250 liter eller så
                          men men nu får detta stå där till vi nån gång flyttar för det är så bökigt att hålla på o flytta o byta akvarier. det fick jag nog av när vi för ca en månad sen köpte möbel till akvariet. snacka om slitjobb att flytta ett 160 liters. tömma, flytta o fylla. väger ju inte lite heller.......
                          kommer ev få ett till litet (ca 50 liter) som vi kan ha tex till honan när hon ska föda, sen kan man ta över ynglena i det andra. kan ju även vara bra att ha om nån blir sjuk

                          Kommentar

                          • furioso
                            • April 2005
                            • 81

                            #14
                            Gravid platy

                            Har du ngn bild på henne?

                            Klarar inte de flesta yngel sig i en födokasse, då de trillar
                            ner mellan gallret innan hon hinner äta dem?

                            Är det bra att inreda födokassen med ngt?

                            Kommentar

                            • Lissie
                              • June 2005
                              • 123

                              #15
                              Tyvärr hade nog du rätt Erikthur. Hon hade nog redan ynglat

                              När jag matade idag såg jag ett litet blått yngel som försökte roffa åt sig lite mat diskret bland växterna. Kan nog vara 1-2 veckor gammalt. Suck. Så nu åkte honan tillbaka och efter många om och men lyckades jag fånga den lille rackarn! Så de bytte plats om man säger så.
                              Så då får jag väl börja om igen med att räkna när det är dags nästa gång. Nästa gång ska hon inte hinna

                              Furioso: Jag har inte en sån i plast där det finns ett galler. Min är en nätbur eller vad man kan säga. Blir bättre vattenflöde (råkade ut för yngel som dog i ett plastbås pga att vattnet blev för dåligt cirkulerat) och nätburen är större än den i plast. Jag har knippsat av lite av långa växter o rullat ner i buren så både honan o ynglena ska känna sig trygga.

                              Nu blir det yngeljakt i akvariet.. där måste vara fler som överlevt, hehe!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...