Tokig platyhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    Tokig platyhane?

    Hejsan.
    Jag undrar om min platyhane blivit tokig...
    Jag har för närvarande endast tre platys - två honor och en hane, tillsammans med ett par guppys och neontetror i ett 54 liters kar.
    Jag tycker att min platyhane beter sig konstigt gentemot en av honorna. Han jagar henne konstant och "blåser upp sig" och vinklar bredsidan till mot henne. Hon flyr för glatta livet och han far efter som en tok. Stackars honan får ju aldrig vara ifred för denne galning. han bryr sig inte alls om den andra honan som simmar omkring i godan ro, medan de två andra far runt som galningar i akvariet.
    Jag är ju nybörjare på detta med fiskar och akvarium, så jag har ingen aning om varför han beter sig på detta viset? Vill ju inte behöva ta bort någon av dem, för de är jättefina och friska och jag har ju bara tre stycken. Men honan kan ju inte må bra av att konstant bli jagad?
    Vad tror ni erfarna att detta beteende betyder? Finns det någon lösning?
    Varmt tack på förhand!
    /Anna
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    #2
    Jag tycker det låter som att han uppvaktar henne :-D Vem vet, du kanske får små yngel inom en inte allt för avlägsen tid!
    Anne

    Min Zoon

    Kommentar

    • Anna2005
      • March 2005
      • 22

      #3
      Hej!
      Det finns ingen risk för att han stressar ihjäl henne med sitt väldigt enträgna uppvaktande?
      MVH: Anna

      Kommentar

      • LeVaJu
        • May 2004
        • 78

        #4
        Det har jag aldrig varit med om trots mycket intensivt uppvaktande platyherrar. Om du vill så kan du dock öka hennes möjlighet att gömma sig lite, t ex genom att införskaffa någon tät växt eller flytväxter. Ett annat tips är att köpa en eller två honor till. Då sprider han snart sina gracer lite mer mellan damerna.
        Senast redigerad av LeVaJu; 26 July 2005, 17:55.
        Anne

        Min Zoon

        Kommentar

        • Anna2005
          • March 2005
          • 22

          #5
          Hej igen!
          Tack för din hjälp! Du har nog rätt - det kanske skulle vara bra att skaffa någon hona till, så att min kärlekskranke platyhane får lite fler damer att uppvakta
          /Anna

          Kommentar

          • bananwoody
            • August 2005
            • 82

            #6
            Japp, jag har haft samma problem som du. Jag har haft akvarium i cirka ett år och har haft en hanne som uppvaktat sina honor konstant. Detta var bara bra eftersom jag ca 3 veckor senare fick 20 yngel

            Kommentar

            Arbetssätt...