För många endlers?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zooo
    • April 2005
    • 11

    För många endlers?!

    Jag har Endlers guppy i mitt akvarium och dom verkar vara rätt så fertila. Just nu har jag 15-20 yngel och honorna börjar bli rätt tjocka igen... Är det någon som har förslag på vad jag ska göra med alla dessa?

    Jag är dessutom lite orolig över att det blir inavel till slut eftersom alla fiskar kommer från samma par några generationer bort. Är det en bra ide att t.ex. köpa en fin hane från en annan kull, eller så? Man kanske rent utav kan byta med någon?!
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    tja du.. det finns ett par olika sätt du kan testa:
    1. du kan ha dom som levandeföda till andra fiskar (förutsätter att du har några andra fiskar än guppies)
    2. du kan ge bort till vänner och bekanta.
    3. du kan annonsera bort dom. (zoopet gold medlem kanske?.., det finns dock gratistjänster man kan använda, sök i forumet)
    4. kontakta några zoo och hör om dom köper av dig?..




    endlers har rätt bra gener, det é nog inte så stor fara på färde för inavel ännu
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Rogli
      • August 2005
      • 132

      #3
      Jag tycker nog det är en bra idé att redan innan det är fara för inavel skaffa friskt blod till populationen. Om firrarna härstammar från samma par gör du klokt i att förnya dem och inte vänta på att problemen uppstår, även om det säkert kan ta ett tag innan man är där.

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Jag har också mååånga endlers och de ska bli mat till mina "puffar".
        Djuraffärer brukar kunna köpa/byta in fisk i säljbar storlek, och jag tror nog att intresset är stort nog för att även medlemmar här inne kan vara intresserade.
        Hör med fiskföreningar om de vill ha.
        Kan du inte bli av med överflödet, så döda och frys in? Det kommer jag göra, perfekt som frysfoder
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • osterlind
          • May 2006
          • 193

          #5
          Ursprungligen postat av zooo
          Jag har Endlers guppy i mitt akvarium och dom verkar vara rätt så fertila. Just nu har jag 15-20 yngel och honorna börjar bli rätt tjocka igen... Är det någon som har förslag på vad jag ska göra med alla dessa?

          Jag är dessutom lite orolig över att det blir inavel till slut eftersom alla fiskar kommer från samma par några generationer bort. Är det en bra ide att t.ex. köpa en fin hane från en annan kull, eller så? Man kanske rent utav kan byta med någon?!
          tex jag kan köpa några

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Óm du kan få upp dem i vuxen storlek så kolla med någon akvariebutik. Jag sålde just av 50 hannar och 50 honor... och det märks knappt i mitt "lilla" yngelkar på 450 liter...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...