Svärdbärarhona som byter kön????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    Svärdbärarhona som byter kön????

    Har en svart svärdbärar hona som nu helt plötsligt inte alls ser ut som en hona längre...
    Började med att jag har haft henne och en blå platy hona tillsammans i ett 70 liters med stora yngel. De var tjocka båda två och vi ville försöka behålla ynglena. Dock fick bara den blåa men efter 4 veckor var den svarta varken mer eller mindre tjock så vi släppte då tillbaka dem båda två till de andra fiskarna i 170 liters akvariet. Detta var en vecka sen.
    Har nu noterat att hon blivit rundare om magen och har trott att hon kanske ändå är dräktig...

    Nu ikväll uppmärksammade jag henne för två hannar höll på att svärma om henne som idioter- trodde jag. När jag tittade noga såg jag nåt hon inte haft innan- ser ut som hennes fena under magen växt och ser ut som hanens gonopodium. Inbillar mig oxå antydan till ett svärd... (men kan vara inbillning)
    Det är en stor "hona" (eller vad man nu ska kalla henne) så det är inte tal om att hon inte växt klart förrän nu. Hon är dubbelt så stor som den svarta hanen vi har till henne.

    Har hört att svärdbärare kan byta kön helt plötsligt. Hur vanligt är det egentligen??
    Kan det ha framkallats av att de varit ensamma utan hane så många veckor?

    Läste nånstans nån gång nåt om att när de ska föda så fälls något ut som ska vara som en kanal för ynglena... kan det kanske vara det? Fast nåt sånt såg jag inte på platy honan när hon födde.

    Kan det vara därför hanarna är efter henne för att hon oxå är en hane nu?
    Är det nån som vet isåfall vad som händer med ynglena eller äggen hon har i magen om hon helt plötsligt blir transvestit?

    Lång fråga... många frågor men hade såååå upskattat ett svar från er som vet. Vi är så förbryllade här hemma. Vi som så hade hoppats på svarta svärdbäraryngel, och nu helt plötsligt har vi kanske bara två hannar istället...

    Tacksam för snabba svar!!!

    Kram Lissie
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Detta är beskrivit flertalet gånger i litteraturen.
    Det finns en hel del skeptiker dock.
    Dessa tror att det rör sej om sent utvecklade hannar...
    Så mer ovanlig företeelse bland akvarievänner egentligen.
    Sannolikt blir "hon" ingen fertil hanne...
    Men om du skulle kunna bevisa att en "hon" som tidigare fött yngel senare förvandlas till en fertil hanne så har du nog en liten sensation att berätta om.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      Tack för svaret.
      Får väl se hur det blir. Inte så mycket man kan göra åt det ju.
      Tyvärr har vi inte fått några yngel av henne vad vi vet sen vi köpte henne för några månader sen så det är mycket möjligt att det är en sent utvecklad hanne. Men hon/han är så stor bara, dubbelt så stor som den hane vi har. Hon är stor som platy honorna vi har. Är svärdbärarhannarna inte mindre än honorna eller det behöver de inte vara?
      Vi har i o f sig hållt på att böka med akvarieflytt, haft sjukdom etc annars kan man ju tycka det är konstigt att hon inte fått yngel än, de brukar inte ha så svårt för det där ju hihi. Är kanske en sent utvecklad hanne då.

      Får väl sticka till affären o se om de har några svarta honor kvar för de måste ju ha honor isåfall om de nu helt plötsligt är två grabbar.... även om där är gott om platy honor att leka med.
      För visst korsar de väl sig?
      Tror vi har ett yngel som nog var en korsning mellan en grön svärdbärar hanne och en orange musse pigg- platy. Det är orange men inte som platyna utan mer rost färgat. Rätt coolt.

      Men det där med nåt som sticker ut när de ska yngla nån som vet nåt om det?

      Kram Lissie

      Kommentar

      • SockerSara
        • May 2005
        • 74

        #4
        Jag har fårr uppleva ungefär samam sak med en Mollyhane jag hade...
        Eller han var en hona, väldigt lite hona, när jag köpte alla mina Mollys.. sen efter några månader så blev hon en han.. Och han har iaf försökt para sig med honorna.. men jag har ingen aning om vem av mina två hanar som är pappa till vilka yngel.. för inget yngel är lik sin förälder, varken från honorna eller hanarna...
        Det är väl tidigare färger som ligger i släkten som kommer tillbaks.. Men det kan ju ha varit så att han trots könsbytet lyckades föröka sig..
        Nu är han dock död... han blev ordentligt mobbad av den andra hanen och fick bo i mitt hon/yngelakvarium men dog bara helt plötsligt utan att visa tecken på sjukdom...

        Min senast yngelkull är det en Saffransmollyhona som fött.. och de är svartgråa.. bara det att min hane är vit och den hanen som bytte kön och dog var svart.. så det kankse var han som var pappan..
        Sara & Thomas

        Kommentar

        • Veroniiqaa
          • August 2005
          • 4

          #5
          har vart med om precis samma sak!

          hade en jättestor svärdbärarhona som var storfavvo bland alla svärdhanar
          en dag såg jag att hon hade gonopodium,tyckte dt var konstit ,hanarna började undvika henne(men innan hade dom vart som galna för att para henne)
          en vecka senare hade hon fått ett litet svärd...då börjde hon bete sig som en han...jagade hanarna och parade sig med dom andra honorna,dt var helt sjukt...
          stämmer dt verkligen om dt där med sent utvecklade honor??!!

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            Honan som blev en hane är nu enormt vacker! Redan som hona var hon/han stor och nu som hane nästan dubbelt så stor som den andra hanen vi hade sen innan. Svärdet är nu ca 3 cm och växer fortfarande!
            Han har nu börjat bete som som en hane, jagar honorna och försöker bestämma rangordning med den andre hanen.
            Vi köpte 2 svarta honor till dem så de skulle vara nöjda och glada. Kan ju hoppas han inte är steril för hans yngel kunde nog bli fina!!!

            Lissie

            Kommentar

            Arbetssätt...