1 hane och 23 honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jen
    • February 2005
    • 34

    1 hane och 23 honor?

    Den 18 februari fick jag ungefär 30 guppyungar. Nu nästan fem månader senare är det 24 kvar. Man kan tydligt se att en av den är en hane, och den är mycket färggladare och vackrare än de andra. Ungarna har växt olika fort, och denna hanen är är bland de största. Många andra är har lika stor kropp som den men ser inte ut som hanar...
    Så min fråga: Kan det vara så att bara en hane överlevt och alla andra är honor? Är det sannolikt? Eller kan det visa sig bli fler hanar?
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    Jag tror de är fler hanar men dom har inte vuxxit klart. De jag först la märket på var att hanarna fick ett svart sträck vid analöppningen. Alltså från analen till ryggen. Svårt o förklara :/
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • bytjejen
      • November 2004
      • 51

      #3
      Visst kan det vara bara 1 hane och resten honor! I min sista kull på 21 yngel hade jag BARA hanar. I kullen före det hade jag 2 hanar och 16 honor. Båda dom kullarna har samma föräldrar. Lite konstig fördelning kanske men det är väl som med oss människor... en del får ju bara pojkar eller tvärtom...
      Bytjejen

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Om det har gått fem månader så borde de vara könsmogna. Så resultat av kullen blev nog endast en hane. Själv har jag överskott på hanar i mina kullar.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Brukar ni testa vattnet i era akvarier? Det sägs att pH och hårdhet kan påverka könsfördelningen i kullarna hos vissa fiskar, men mer exakt hur det fungerar vet jag inte. Annars får väl byt-tjejen och ni andra byta yngel med varandra!

          Olle

          Kommentar

          • Jen
            • February 2005
            • 34

            #6
            Det sägs att pH och hårdhet kan påverka könsfördelningen i kullarna hos vissa fiskar

            Nej det visste jag inte..! Kanske är så, kan försöka ta reda på mer!
            Vad jag har sett är det fortafande bara en hane iallafall...

            SEN HAR JAG EN NY FRÅGA!
            Är det lättare för guppyyngel att överleva än svärdbäraryngel?
            I guppykullen har jag ju 24 kvar av ca 30, och det är bara 2 svärdbärare kvar från en kull med ca 20 st. Och hur långt tid tar det innan man kan se könen på svärdisarna?

            Kommentar

            • bytjejen
              • November 2004
              • 51

              #7
              Det där med överlevnad kan ju ha o göra med växtligheten i akvariet... Guppy trivs ju i övre delen då behövs det ju flytväxter.. O Svärdbärare e väl som Platy... trivs i nedre delen o då behövs de ju mycket växtlighet där... Är Svärdbärarna färgade när dom föds? Isf. syns dom ju bättre o blir lättare mat åt dom större... Det var bara en tanke jag hade....
              Bytjejen

              Kommentar

              • Jen
                • February 2005
                • 34

                #8
                Visst, kan kanske vara så...! Jag tror inte som är klart färgade om man säger så, men lite oranga. Men nu är det så att jag har alla yngel i ett eget akvarie.

                Kommentar

                • Jen
                  • February 2005
                  • 34

                  #9
                  Hejhej!!
                  Ville bara säga att jag precis upptäckt flera hanar i min kull med snart 6 månader gamla guppyungar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...