platy och platyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    platy och platyyngel

    goddagens.
    såg för en stund sen ett litet platy yngel vet inte hur gammalt men såg de ida men kan va upp till 5 dagar gammalt.

    1.
    hur går graviditeten till för platy ?

    2.
    äter platyn sina egna yngel ?

    3.
    behöver ynglet(bara sett 1) egen mat eller ?

    vill INTE ner i karet å bråka igen räkorna har precis börjat komma ut sen ja grävde i de för ett par veckor sen men vill inte att ynglet ska svälta heller.

    får gärna skriva mer än det jag frågat om

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    1. Vet ej
    2. Ja de gör dom
    3. I min zoobutik sa han att de gick bra att smula lite flingfoder väldigt smått..
    Tjopp...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      då kommer den troligen inte överleva utan bli mat
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Enligt FishBase föder en platyhona normalt 20-80 yngel var 24-30 dag.
        Och de två kullar jag räddade förra året ligger inom dessa intervall både vad gäller antal och intervall.
        Nyfödda yngel äts fort upp av akvarieinnevånarna - mamman inkluderad.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Visst kan platy äta sina yngel, men de är inte fullt så hemska på det som man skulle kunna tro. Har du bara platy i akvariet, matar dem väl och dessutom har täta växter (även flytväxter) kommer ganska många att klara sig och växa upp tillsammans med föräldrarna. Har du däremot glupskare fiskar och dåligt med skydd för ynglen kommer de flesta (om inte alla) att bli uppätna. Allra säkrast är förstås att flytta ynglen till ett särskilt yngelakvarium, som inte får vara för litet. Ynglen ska ha plats att växa!

          Även om ynglen äter små alger och mikroorganismer som finns i akvariet (om det inte är nystartat) bör de förstås få egen mat också. Bäst är smått levande foder som artemia, micromask och små cyclops, men de äter också finsmulat flingfoder.

          Olle

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            såg 2 yngel som mest samtidigt igår.

            vill minnas att jag läst att dom förrådsbefruktar.

            har en del javamossa och 2 ormbunkar som ynglen gömde sej i.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
              Har du bara platy i akvariet, matar dem väl och dessutom har täta växter (även flytväxter) kommer ganska många att klara sig och växa upp tillsammans med föräldrarna.
              har matat lite mer med tubifex igår.
              har kardinaltetror och dom äter bara flingfoder men platyn äter tubifex med glädje.

              Allra säkrast är förstås att flytta ynglen till ett särskilt yngelakvarium, som inte får vara för litet. Ynglen ska ha plats att växa!
              är tyvärr inget alternativ.
              har inget annat kar och räkorna har precis börjat komma ut igen sen ja va å röjde i karet sist för ett par veckor sen.

              Även om ynglen äter små alger och mikroorganismer som finns i akvariet (om det inte är nystartat) bör de förstås få egen mat också. Bäst är smått levande foder som artemia, micromask och små cyclops, men de äter också finsmulat flingfoder.
              karet är inte nystartat så en del bör finnas.
              tänkte ta och finmala flingor och suga upp dom med lite vatten i en plastspruta och försöka få in det vid ormbunkarna samtidigt som jag matar dom andra fiskarna.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                billigast och enklast när man bara har små, få yngel är väll att köpa en yngelbur eller dyl. Fick tag på ett yngel som klarat sig över semestern nu Väldigt söt.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...