Hur och när skall man släppa ynglen från kar? (Guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gizman
    • May 2005
    • 263

    Hur och när skall man släppa ynglen från kar? (Guppy)

    Funderar lite över det 54 liters karet där vi har våra 9 guppys samt 34 yngel...

    När ynglen har vuxit upp en bit så kommer vi att sälja av em, men funderar ändå på ett par saker...

    Tänkte köpa ett mindre kar (ca 40 liter) som jag kunde lägga över ynglen i från yngelkaret, men hur bör jag göra med vattnet? skall jag ta vatten från 54 liters karet så att de får med sig lite bakterier därifrån? hur länge skall man vänta innan man kan släppa ut ynglen i det karet?
    Om det inte blir ett nytt kar, hur länge skall man då vänta innan man släpper ut dem från yngelboxen "i det ordinarie" karet? det enda som finns i karet frånsett guppysarna är en gibbiceps och en ancistrus samt ett par fläckiga pansarmalar....
    Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~
  • gizman
    • May 2005
    • 263

    #2
    Glömde bort lite grand *L* har ganska bra med växter i det nuvarande 54 karet med. Kommer jag att behöva någon extrem växtlighet i det 40 karet som jag funderat över? kommer förmodligen att slänga in någon ancistrus där med.

    Utöver detta... jag har svärdbäraryngel i ett annat kar - finns det möjlighet att slänga i dem också i 40 karet i sådana fall tills de har vuxit upp lite? Yngel lär ju vara mycket känsligare för förändringar i vattenvärdena än "vuxna" fiskar - lite därför jag undrar
    Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Okej ja tycker att vuxna verkar mer känsliga för olika vatten , men du tar kanske ta 30-50% från de ditt större kar och fylla på de 40liters . eller så fyller du inte hela 40 direkt å lägger dit lite från det större karet vid varje vatten byte.
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      Arbetssätt...