hur ska jag göra men ynglen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • purre92
    • June 2005
    • 90

    hur ska jag göra men ynglen ?

    Om jag har ett kar med guppy o black molly, (de brukar ju få mycket yngel) ska jag flytta över honan till ett annat kar när hon ska yngel ? Jag vill gärna ha så många överlevande yngel som möjligt. Kan hon inte vilja yngla om det karet inte är lika som det andra ?
    Senast redigerad av purre92; 12 June 2005, 15:43.
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    den som söker finner...finns massa trådar om guppy yngel
    Tjopp...

    Kommentar

    • purre92
      • June 2005
      • 90

      #3
      javet men skriv här någon !

      Kommentar

      • gizman
        • May 2005
        • 263

        #4
        Om du inte har en födkasse, så kan du ju alltid försöka att ha en massa växter som de kan gömma sig i. javamossa tex
        Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

        Kommentar

        • sukito
          • April 2005
          • 383

          #5
          Vi har inte haft akvarium så länge, men vi har fått tre kullar nu två gånger har våra mollys ynglat och nu sist var det svärdbärarna. Vi har ett lite yngelkar - ett sånt som hänger på rutan i karet där mollys & svärbärare bor. Dock har vi aldrig lyckast forutse NÄR det var dags, så vi har fångat in yngelen efteråt. 9 molly-yngel och 12 svärdbärar-yngel har vi lyckast fånga

          Yngelboksen är juh till för att honan skall yngla där - det finns en plåt man lägger i så att ynglen faller ner i bottnen på karet och mamman stannar på översidan. När honan har ynglat, är det bara att flytta henne tillbaka. Dock har jag hört att det kan vara lite svårt att få henne att föda i ett sånt kar, det kan ta några dagar. Men när ynglen först kommit upp i karet, ser dom ut till å trivas bra iaf De är trygga för dom andra fiskerna, och dom får gott med mat - i och med vi matar direkt i det karet med yngelfoder. Vi har också lagt i några blad från växter så att de har lite att gömma sej i

          Lycka till med ynglen
          ~meta~

          min zoon

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            Hade oxå ett sånt yngelkar innan som man sätter i det stora akvariet. Där satte vi de svärdbäraryngel vi hittade eftersom vi oxå missade när de födde.
            Allt var frid och fröjd ett bra tag, kanske 1-2 mån sen helt plötsligt började de dö en efter en. Vi hade bara 12 st så tyckte inte det kunde vara för de hade för liten plats, de var ju fortfarande väldigt små.
            Antagligen var det för att det blev för dåligt genomflöde på vattnet torts att vi hade satt den så det var mitt i strömmen från pumpen. Så i akvarieaffären sa de att man måste lyfta på yngelkaret (inte helt upp) ofta så det strömmar igenom vatten och kommer in nytt. Det räcker tydligen inte med de öppningarna där är på sidan.
            De 4 vi lyckades rädda har vi nu satt i vårt gamla 70 liters och de växer och är glada!

            Bara lite tips.... så de inte dör som de gjorde för oss.....

            Kommentar

            • sukito
              • April 2005
              • 383

              #7
              Vi brukar fånga in ynglen och lägga dom i en plastskål som jag sedan håller på ytan av akvariet - helt till sambon är klar med att rengöra yngelboksen. Sen släpper vi dom ner igen. jätteförsiktigt. Alla våra yngel har överlevd yngelboksen hittills, tyvärr gick det inte så bra för några molly-yngel när vår kamphane fick syn på dom... Han äter upp dom even om dom är så stora att han inte får dom in i mun

              Tycker det var ett gått råd du kom med där Lissie Tackar för det, kommer att bli följt härdanefter
              ~meta~

              min zoon

              Kommentar

              • purre92
                • June 2005
                • 90

                #8
                okej, tack för alla bra svaren!

                Kommentar

                • annoh935
                  • November 2005
                  • 2

                  #9
                  svärsbäraryngel

                  Hej!
                  Jag har en fråga om svärdbäraryngel. Köpte ett sånt yngelkar och när jag kom hem på kvällen stoppade jag i honan där. på morgonen var det ca 60 st små yngel. nu är de ca en månad, men jag undrar hur långt tid tar det innan de blir stora?? En lyckades smita när jag gjorde rent akvariumet härom dagen och det sa bara svisch så var den uppäten Och sen när de blir större så har jag ju inte plats för alla, vad göra? kan man sälja dem eller ska man skänka bort dem? med vänlig hälsning Anna

                  Kommentar

                  Arbetssätt...