Svärdbäraryngel hona-hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    Svärdbäraryngel hona-hane?

    Någon som vet?? Hur snabbt ser man om det är honor/hanar på svärdbärarynglena?
    Har ett yngel som är ljus-orange (antagligen korsning mellan orange mussepiggplatty och den gröna svärdbärarhannen) i storlek med en neontetra. Ska man kunna se det redan? Isåfall är det en hona, för jag ser inte hannens "spetsiga" fena undertill.

    Sen har jag ett grönt svärdbäraryngel som är lite mindre, som jag hoppas är en hanne, men om man borde se det redan är det oxå en hona....
    Den andra hanen jag hade var så ilsk så honom fick jag ge bort till en affär. Men han var så vacker så jag skulle vilja ha en ny och hoppas han är fredligare..

    Nu hoppas jag på min svarta svärdbärarhona och min blåa plattyhona som är i ett eget kar och ska ha när som helst...


    Lissie
  • lekelof
    • June 2005
    • 4

    #2
    Jag fick några svärdbärare som syrran ynglat upp, ja jag menar hennes svärdbärare då :-) och vi trodde de var honor allihop. Efter några månader växte den undre stjärtfenan ut till en gonopodium (heter det så) och det visade sig att allihop var hanar utom en. Alltså, honor har som en lite trekantig bakre/undre fena och hanarnas blir som en rak liten pinne. Men det kan alltså ta väldigt lång tid innan man upptäcker vilket kön de verkligen har... Mina var stora som vuxna svärdbärare i formatet innan jag kunde se vilket kön de hade. Hanarnas stjärtfena utvecklas också så sakteliga till det svärd som komma skall... I takt med att bakre/nedre fenan utvecklas till en liten pinne på hanarna så ändras stjärtfenan också på dem, längst ned börjar den ändra form, i början då bara en vag aning av en förändrad form till ett litet svärd, av den annars symetriska stjärtfenan som honor har.
    Senast redigerad av lekelof; 12 June 2005, 13:27.

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      Jag frågade nämligen i en affär och där sa de att man kunde se det relativt tidigt om det var hona eller hane. men de 4 yngel som jag har nu som är rätt stora ser likadana ut.. så då kanske det, som du säger, ändrar sig senare.
      Den som väntar får se....

      Kommentar

      • Goofy
        • December 2004
        • 5

        #4
        Mina svärdbäraryngel är nu drygt 3 månader gamla. Det var för ett par veckor sedan jag såg första gången att en av dom skulle bli en hane då gonopodiet växt ut och ett superkort litet svärd visade sej
        Goofy

        Kommentar

        Arbetssätt...