Ålder på guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peltis
    • February 2004
    • 18

    Ålder på guppy?

    Hej på er!

    Jag har har det lite svårt med guppysar, de är så känsliga. Jag har börjat ha i lite ektozon i förebyggande syfte och tycker faktiskt att det har blivit bättre sedan dess. Kan det vara för att GH ökar? Vi har mjukt vatten där jag bor och det är ju egentligen inte vad en guppy vill ha.

    Men jämfört med när jag var liten (och jag hade "samma" vatten då) så tycker jag de är mycket känsligare nu, sönderavlade antar jag.

    Men jag undrar, hur gamla blir era guppys egentligen? Hur gammal bör en guppy bli i ett akvarium där den mår riktigt bra?

    Mvh
  • Mattan matte
    • June 2005
    • 107

    #2
    [QUOTE=peltis]Hej på er!

    Jag har har det lite svårt med guppysar, de är så känsliga.de bara dör hela tiden ..... de är så fa........ knu.......


    de blir väll 5 år

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      De har blivit mycket kännsligare och sönderavlade. Slöjguppys har blivit för klena och går av pga stjärtfenans tyngd. De trivs bäst i lite salt vatten och gärna lite drag på vattnet. Mycket växtlighet är att föredra. Ålder... tja, idag tror jag att det kan vara kämpigt att ha dem i flera år dock, men förr hade jag guppys som levde flera år. Minns inte exakt hur många år. Ett tips är att leta efter guppys som är renodlade eller ta de som verkar bastanta och inte för tunna kroppar.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        annars kanske kan man ju ha endlers men de har ju inte lika stora "slöjfenor" som "vanliga" guppys vet inte riktigt om de är tåligare men det låter väl lite rimligt att de är det eftersom de oftast är viltfångade.
        kanske kan vara lite svåra att få tag i men enligt mig har de finare färger.
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          För att veta lite mer: http://hem.passagen.se/mikeno/?noframe
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            sönderalvel är det väll en del... finns nog andra faktorer med... i jämnföelse med mina guppys som kommer från trinidad och inte avlats en massa emellan så är det ju stor skildnad... faktumet att honorna ska föda så många yngel bidrar nog mycket till bumerangsjukan... avlesguppysen ger en åttio ynel per kull medan vildguppysen ger ett eller två...

            Kommentar

            Arbetssätt...