Guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bea o Micke
    • December 2004
    • 11

    Guppy yngel

    Våran feta guppy hona fick yngel i natt Satte henne i yngelbur sent igår kväll. Men jag har inte en aning om hur jag ska göra rent......guppy honan har ju bajsat i burken o det ligger på botten av den. Men om jag släpper ut ynglen blir dom ju uppätna Hur ska jag göra?
    Och kan man mata dom med samma mat som dom andra fiskarna får? Bara att man smular sönder flarnen först....?
    Bea o Micke
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #2
    ynglena kan äta samma mat som de stora guppysarna bara det smulas sönder, det har funkat väldigt bra för mig*ler*

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      När jag hade yngel i en kasse så tog jag vatten ur akvariet i ett litermått och hällde i yngelburen. Då spolades mycket skit ut utan att ynglena riskerade livet!






      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Just det, så gör jag oxå för att få lite nytt vatten i yngelkassen. Men så småningom blir det ju ändå smutsigt både inuti och alger o sånt på utsidan av kassen. Då tar jag upp ynglen (liten sughävert). Sen tar jag upp kassen o rengör ordentligt, inte kul för dem att vara i en igengrodd kasse!
        Det brukar funka bra för mina yngel.
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Bea o Micke
          • December 2004
          • 11

          #5
          Men vi har inte en kasse, vi har en sådan där plast låda. Ett riktigt yngel kar, men ingen kasse. Försökte hälla vatten i den, men då sögs 2 yngel med över kanten så jag lade ner det. Kanske ska försöka fånga dem då medan jag gör rent karet.
          Bea o Micke

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Du menar en "plastlåda" som flyter/hänger i akvariet, och har smala springor i sidorna där vattnet kan strömma ut o in? En sådan har jag. Försök hälla lite försiktigt så ramlar de inte ut, du kan ju hålla lite i kanten när du häller. Mina har aldrig sugits ur.
            Svea

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Bea o Micke
              • December 2004
              • 11

              #7
              Svea: Mmm det är en sån jag har, ska försöka igen :o
              Bea o Micke

              Kommentar

              • gizman
                • May 2005
                • 263

                #8
                Jag brukar hälla över dem i min finmaskiga håv medans jag gör rent i plastlådan Funkar fint här i alla fall
                Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

                Kommentar

                • Delimes

                  #9
                  när jag ska rengöra eller göra om i mitt akvarium så håvar jag upp fiskarna till en hink med samma temperatur på vattnet. Där kan guppys vara i FLERA timmar. Så då kan man hålla på med det man nu vill göra. Gör samma med burken. stoppa in honan till akvariumet sedan hovar du upp ynglen (OM DET GÅR?), annars finns det ju alltid andra sätt att ta upp dom på. Lägg över ynglena i hinken och rengör deras ställe som honoan skitat ner. Busenkelt.

                  MVH
                  Delimes

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    jaghar två yngelkassar eftersom mina ynglar av sig samtidigt hela tiden, så ja har ner dem i ena medan ja gör rent den adnra :P
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    Arbetssätt...