Böjd rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena008
    • March 2005
    • 26

    Böjd rygg

    Några av mina guppy honor har fått böjdrygg,
    de ser lite läskigt ut.
    Vad beror de på? är de sjuka? kan man göra något för att förhindra de?
  • Lexy
    • May 2005
    • 31

    #2
    Jag har läst nånstans att guppy-hanar kan bli lite krokiga efter för många parningar, kanske händer samma sak honorna?

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      det är ett tecken på att du har dåliga fiskar... köpta i akvarieaffär skulle jag tro, den vanliga, sönderavlade odlingsformen av guppy.

      Vi odlare kallar det bumerangsjukan, och är det långt gånget är det bara att avliva.
      Det beror på dålig ryggrad och är Vanligt hos den vanliga guppyn.. har dock aldrig hänt med mina vildguppys.

      Du kan inget göra för att hindra det eller bota det, annat än att vara nogrann med de fiskar du köper in.

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Kan samma fel uppstå hos platy? Jag har nämligen fått ta bort platys som fötts med krokiga ryggar.
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • LindiLooo
          • May 2005
          • 32

          #5
          Hej. Jag har nyligen förlorat två guppy honor som först magrat av, sen fått ryggen böjd och sedan dött... Hela förloppet har inte tagit mer än två dagar ung.. ... Vi har fått costia i karet och förlorat en del andra fiskar iom det, guppysarna som dött har inte visat några som helst symptom på costia men i affären sa de att avmagringen och den "bumerangliknande" ryggen kan bero på costian.... Behandlar nu karet med furanol och hoppas att resten av fiskarna får leva! Jag är nybörjare och absolut ingen expert men kanske du skulle kolla med en zooaffär om det kan vara costia?? Våra fiskar har blivit sjuka en i taget och många har inte visat symptom alls.. Jag trodde de fick ung samma prickar som vid vitaprick om det var costia men som jag blivit sagd kan alltså costian slå helt olika från fisk till fisk... ... Lycka till och även jag håller med om rådet att vara noggrann vid köp av fiskar! Själv kommer jag köpa från ett annat ställe i fortsättningen som jag blivit rekommenderad!

          Mvh!
          *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
          Linn

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Böjd rygg på äldre fiskar kan väl nästan betraktas såsom ett normalt ålderstecken. Märk väl att detta inträffar även hos deras skötare...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Böjd rygg på äldre fiskar kan väl nästan betraktas såsom ett normalt ålderstecken. Märk väl att detta inträffar även hos deras skötare...
              Så sant, så sant. Jag har *hört* att guppyhonor kan få böjd rygg efter att ha fött många kullar - alltså ett ålderstecken?? Sant eller falskt??
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • LindiLooo
                • May 2005
                • 32

                #8
                Mina honor har inte fått böjd rygg pga ålder dock... utan pga sjukdom, enligt zooaffären iaf, eftersom mina var ganska unga! Ville bara tillägga det. Vet inte hur det är med Helena008:s honor... Är de gamla?
                *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
                Linn

                Kommentar

                • Helena008
                  • March 2005
                  • 26

                  #9
                  Tack för alla svar.

                  Triana: Vart köper man vild guppys? och vad är de för skillnad mer än att de inte är sönderavlade?

                  LindiLooo: Den ena guppy honan som jag har den köpte jag början av året,
                  och den andra fick jag av en kompis som skulle avsluta sitt akvarium, och hon sa att den var gammal och har fött många kullar.

                  Så de är väl som ni säger alla, att de troligt är ålder och allt födande..

                  tycker ni att jag ska avliva dem?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Det är frågan. Verkar det som om fisken verkligen är plågad så gör det.
                    Men man tar väl inte livet av en gammal tant bara för att fått krökt rygg.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Helena008
                      • March 2005
                      • 26

                      #11
                      haha, nä de gör man väl inte, inte jag iaf.
                      De verkar inte må dåligt av de, den ena har iofs börjat magra lite.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...