Är den gravid eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettersson206
    • January 2005
    • 134

    Är den gravid eller?

    HEJ....har två svärdbärare (en hane och en hona) för tag sedan typ 6 veckor blev hon tjockare så jag frågade här om hon kanske va gravid,då svarade nån att om hon var svart vid anal fenan så var hon gravid.Så jag gick och kollade och såg att hon va det.Men hur länge kan det ta egentligen ta om det har tagit sex veckor hur länge behöver jag vänta?
    Senast redigerad av pettersson206; 12 May 2005, 15:15.
    <3Cornflakes<3
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om det tagit sex veckor har hon redan fött och ynglen är förmodligen redan uppätna. Och det där kan gå snabbt inom ett dygn är födseln och likaså kalaset avklarat. För platy (och jag tror det gäller för svärdbärare också) gäller 20-80 yngel var 24-30 dag. Tyvärr äter både mor och förmodligen även far upp så mycket yngel de kan. Och svaret på detta problem är växter, växter och ännu mer växter så ynglen kan klara sej undan.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • pettersson206
      • January 2005
      • 134

      #3
      men hon är fortfarande lika tjock och svart under anal fenan



      Ursprungligen postat av erikthur
      Om det tagit sex veckor har hon redan fött och ynglen är förmodligen redan uppätna. Och det där kan gå snabbt inom ett dygn är födseln och likaså kalaset avklarat. För platy (och jag tror det gäller för svärdbärare också) gäller 20-80 yngel var 24-30 dag. Tyvärr äter både mor och förmodligen även far upp så mycket yngel de kan. Och svaret på detta problem är växter, växter och ännu mer växter så ynglen kan klara sej undan.
      <3Cornflakes<3

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Om man är gravid så är man tjock...
        Om man ätit ett riktigt skrovmål är man också tjock...
        Sorry...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • pettersson206
          • January 2005
          • 134

          #5
          Men det verkar ju ändo lite konstigt hon har varit lika tjock i sex veckor och är svart vid analfenan.Eller så blir hon gravid varje dygn typ?men jag kan testa att lägga henne i mitt yngel kar där jag har typ 30 blackmolly yngeloch vänta ett dyng eller två?
          Ursprungligen postat av erikthur
          Om man är gravid så är man tjock...
          Om man ätit ett riktigt skrovmål är man också tjock...
          Sorry...
          Senast redigerad av pettersson206; 08 May 2005, 09:13.
          <3Cornflakes<3

          Kommentar

          • Sara1982
            • March 2005
            • 315

            #6
            om hon ska ha yngel så tror jag nog att on får dom vart hon än är*ler*
            har märkt det på mina damer

            Kommentar

            • svartsolros
              • April 2005
              • 16

              #7
              Hej, har också funderat på det där med den där gravidfläcken. Kan det inte vara så att eftersom dom kan föda flera kullar efter varandra på en befruktning, så finns den svarta fläcken med yngel kvar tills dom har fött alla kullar? Mina (både svärdbärare och guppy) Är tjocka, har fläck, blir smalare då och då men fläcken är svart ändå och dom är fortfarande lite runda. Tyvärr tror jag ynglerna blir uppätna på direkten så jag har ju inga bevis på min teori

              Kika gärna in på min akvariesida, under uppbyggnad men finns en del att läsa!
              Kram Marie

              Marie
              http://mariwi.95mb.com/

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=415492

              Kommentar

              • pettersson206
                • January 2005
                • 134

                #8
                tror inte det för kom hem idag var hon smal igen så jag titta bakom pumpen och såg två svärdbärar yngel(:försökte få upp dom med håven för jag skulle ta dom i yngel buren men det gick inte så hur stor chans är det att dom två överlever och vad äter dom?och finns det nåt annat sätt att få upp dom?
                Ursprungligen postat av svartsolros
                Hej, har också funderat på det där med den där gravidfläcken. Kan det inte vara så att eftersom dom kan föda flera kullar efter varandra på en befruktning, så finns den svarta fläcken med yngel kvar tills dom har fött alla kullar? Mina (både svärdbärare och guppy) Är tjocka, har fläck, blir smalare då och då men fläcken är svart ändå och dom är fortfarande lite runda. Tyvärr tror jag ynglerna blir uppätna på direkten så jag har ju inga bevis på min teori

                Kika gärna in på min akvariesida, under uppbyggnad men finns en del att läsa!
                Kram Marie

                http://mariwi.95mb.com/
                Senast redigerad av pettersson206; 18 May 2005, 15:44.
                <3Cornflakes<3

                Kommentar

                • pettersson206
                  • January 2005
                  • 134

                  #9
                  är det ingen som vet vad dom äter och hur jag kan få upp dom lätt ikaret till yngel karet?
                  <3Cornflakes<3

                  Kommentar

                  • embliz
                    • October 2004
                    • 88

                    #10
                    Jag matar mina yngel (guppys & mollys) i början med kokta äggulebitar som jag blandat ihop med vatten först. Det blir rätt smutsigt/kladdigt i karet då, men det gör man ju rent. Efter någon dag börjar jag lätt med mosade ärtor.
                    När de är lite större börjar jag lite med krossat flingfoder.

                    Om ynglena föds i sällskapskaret och jag vill flytta på dem till ett annat kar, så tar jag dem med en fin håv, samtidigt stoppar jag ner en liten bytta som blir vattenfylld.. flyttar över håven i byttan. Detta gör jag alltså i akvariet så att de hela tiden är i vattnet.
                    Väl i håven men i byttan så trixar jag så för jag över dem från håven till enbart byttan. Sen är det bara att hälla i dem till det kar man vill ha dem i, förutsatt att det är rätt temp alltså.

                    Det finns säkert nåt smidigare sätt, men så har jag gjort hittills i alla fall. :o
                    1+1=3

                    Kommentar

                    • pettersson206
                      • January 2005
                      • 134

                      #11
                      Men är äter guppys och mollys yngel samma mat som svärbärar yngel då?
                      Ursprungligen postat av embliz
                      Jag matar mina yngel (guppys & mollys) i början med kokta äggulebitar som jag blandat ihop med vatten först. Det blir rätt smutsigt/kladdigt i karet då, men det gör man ju rent. Efter någon dag börjar jag lätt med mosade ärtor.
                      När de är lite större börjar jag lite med krossat flingfoder.

                      Om ynglena föds i sällskapskaret och jag vill flytta på dem till ett annat kar, så tar jag dem med en fin håv, samtidigt stoppar jag ner en liten bytta som blir vattenfylld.. flyttar över håven i byttan. Detta gör jag alltså i akvariet så att de hela tiden är i vattnet.
                      Väl i håven men i byttan så trixar jag så för jag över dem från håven till enbart byttan. Sen är det bara att hälla i dem till det kar man vill ha dem i, förutsatt att det är rätt temp alltså.

                      Det finns säkert nåt smidigare sätt, men så har jag gjort hittills i alla fall. :o
                      <3Cornflakes<3

                      Kommentar

                      • embliz
                        • October 2004
                        • 88

                        #12
                        Enligt Zoopets artarkiv @ Svärdbärare:
                        Allätare som i akvarium äter allt vanligt foder.
                        Skulle tro att de åt samma :o
                        1+1=3

                        Kommentar

                        • Lissie
                          • June 2005
                          • 123

                          #13
                          Kokt äggula?! Det lär intressant. Jag har bara matat mina yngel med flingfoder för yngel. Men kanske inte helt fel att variera sig

                          Några fler tips?

                          Gärna tips på vad man kan göra för att lyxa till det för de stora firrarna oxå. Har svärdbärare, plattys, tetror, silverhajar...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...