Black Molly parat sig med Segelfensmolly..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaerik
    • December 2004
    • 9

Black Molly parat sig med Segelfensmolly..

Hej, min black molly såg stor ut idag, så jag fångade in henne och satte henne i yngelkaret. Mycket rikigt så när jag kom hem nån timme senare så hade hon fött 4 st. yngel.

Först trodde jag inte det, för de var lika stora som de yngel som var i yngelakvariet, som hon fött för 2 månader sedan. Men som jag hade 5 yngel innan och nu hade jag 9, så hade hon ju fött. Men jag har ingen black molly hane längre, utan endast en stor Segelfensmolly hane, det måste vara den som är fadern...

Det verkar inte som det kommer några fler yngel, utan ändast 4:a stora. Fast det ser dock ut som en har fastnat i honan, för något svart sticker ut lite grann, och har gjort det i typ 2 timmar..
    Är det vanligt att de parar sig, och hur blir ynglena? Missbildade? Nån annan som varit med om det?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

VIssa fiskar har förådsbefuktning.. ganska vanligt med ungfödare.. minns inte om mollys har det...

Dock är Mollys inte riktiga raser om jag inte minns fel.. de korsar sig lätt med varann.. jag är inte säker på hur det är med denna kombination

jag hade en kompis som råkade korsa endlers guppy med black molly, enda konstiga var att ynglen var enorma... dessa var dock helt klart sterila.

Kommentar

• Iris A
      • October 2004
      • 158

Olika mollysorter kan få yngel med varandra, de blir ett mellanting mellan föräldrarna (eftersom de flesta "miljon-mollys" är odlade former) och är i regel fertila. Om man korsar en mer ursprunglig art med en mer framodlad så kommer de "ursprungliga" dragen att dominera. Det är därför svårt att få yngel med odlade färger ("choklad" el.dyl), den odlade färgvarianten brukar endast visa sig hos 25% av ynglen i 2:a generationen.

Korsningar mellan molly och guppy, svärdbärare eller platy blir däremot sterila eftersom de korsar artbarriären.
      / Iris

Kommentar

• annaerik
        • December 2004
        • 9

åh, tack för svaren, nu blev jag klokare!

Kommentar

Arbetssätt...