Mussepiggplaty

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bytjejen
    • November 2004
    • 51

    Mussepiggplaty

    Någon som vet om Mussepigg parar sej med andra Platy eller bara med varandra. Min Mussehane bryr sej bara om Mussehonorna. Det hade ju varit bra om det är så.
    Bytjejen
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Nej det är inte så, de kan para sig och få yngel med andra varianter av platy och svärdbärare
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • jonnax
      • September 2007
      • 15

      #3
      ÅÅh... Jag som fisknybörjare läser genom gamla texter och hittar det här...
      Men om platys kan få yngel med pappa-svärdbärare, kan svärbärarmamma får yngel med platy-pappa?

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        det där låter ju knasigt de måste se rätt så roliga isåna fall.

        Kommentar

        • jonnax
          • September 2007
          • 15

          #5
          Hmh, jag tyckte också det lät lite knasigt men...vem vet. Annars är nog små bebisar i Svärdbärarmammas mage hälsningar från djuräffaren. Vi får se hur dom ser ut när dom väl kommer ut

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            mm, det lätt väldigt intressant eftersom jag har corall platy och svärdbärare i mitt kar + någe annan sort av platy. Se om det händer något där då.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Alla platy kan para sig med varandra och med alla typer av vanlig svärdbärare.
              Alla akvariestammar av båda arterna är i någon mån hybrider, eftersom man flyttat anlag mellan arterna många gånger under avelsarbetet. sedan har man avlat på rätt "typutseende" för att få fram "svärdbärare" och "platy" igen. Mnglen efter en korsning ser ut ungefär som en "lång" platy.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                ok, på sätt och viss hoppas jag att man skulle kunna få några i mitt kar, så att man kan se hur det kan se ut

                Kommentar

                • jonnax
                  • September 2007
                  • 15

                  #9
                  bebisar...

                  Igår kom dom, svärdbärarbebisar. Dom är ungefär 10-15 stycken, och dom är superduktiga att gömma sig Nu kan jag vara rätt säker att dom är hälsningar från djuraffären, pga att dom föddes så här "tidigt". Hade Platy varit deras pappa så hade det nog tagit minst en vecka till.

                  Men sååå söta är dom.

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    grattis, kul för dig

                    längtar till att få se mina, för det kommer snart att ske tror jag...

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Det är alltid gulligt med yngel, och särskilt de första man får i akvariet....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...