En fråga angående guppy´s

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HiiLDaa
    • December 2004
    • 24

    En fråga angående guppy´s

    Är det någon mer än jag som uppfattat att guppy honor blir "krokiga" när de blir äldre? eller utav någon annan anledning?
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Har aldrig sett det, men mina honors huvuden böjs uppåt när de är som störst innan födsel.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • RÖDLÖGA
      • February 2002
      • 3931

      #3
      Nej. Har inte sett eller hört om det.
      FISHLOVERS
      Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
      En glad "svenssonakvarist"

      Kommentar

      • HiiLDaa
        • December 2004
        • 24

        #4
        ok.. Men jag har en guppy hona som är tjock, men hur ser jag om hon är gravid och när isåfall ska jag flytta över henne till ett annat akvarium? (använder inte födselkasse för att minska risken).. Hälsningar en ovan guppy odlare..

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Det beror på hur krokig hon är. Idag har man odlat fram guppys som är större och vackrare. Tyvärr orkar inte ryggen av tyngden på stjärtfenan och går av. Detta drabbas främst slöjguppys och stora guppyn. Det börjar med att de ser hängiga ut för att sedan bli som upp och ner vänt "V". I detta läge är det bara att avliva fisken.
          Honor som ska föda kan också bli hängiga. Man brukar lättast se om det är yngel om man tittar noga vid analfenan. Ser man svarta små prickar (ynglens ögon) i buken är förlossningen snart där. Kan ibland vara svårt att se om honorna är mörka i färgen.
          Lägg honan i ett akvarium med med mycket täta växter så ynglena har chans att gömma sig. Honan brukar vara rätt glupsk.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • HiiLDaa
            • December 2004
            • 24

            #6
            tack så mycket

            Kommentar

            • hjulejus
              • February 2005
              • 60

              #7
              måste man verkligen ha honan tillsammans med ynglen efter att hon har fött dem? Fungerar det inte att helt enkelt bara flytta över ynglena, till ett flytande yngelkar?

              Kommentar

              • RÖDLÖGA
                • February 2002
                • 3931

                #8
                Ursprungligen postat av hjulejus
                måste man verkligen ha honan tillsammans med ynglen efter att hon har fött dem? Fungerar det inte att helt enkelt bara flytta över ynglena, till ett flytande yngelkar?
                Gör tvärtom. Det är lättare att jaga en stor än masor små snabba yngel. Ha honan i ett litet akvarium eller en yngelkasse tills hon fött. Flytta sedan tillbaks henne till stora akvariet.
                FISHLOVERS
                Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                En glad "svenssonakvarist"

                Kommentar

                • hjulejus
                  • February 2005
                  • 60

                  #9
                  det var egentligen så jag menade, men formulerade mej dåligt. Tack.

                  Kommentar

                  • Hanna__
                    • August 2005
                    • 14

                    #10
                    Ursprungligen postat av HiiLDaa
                    Är det någon mer än jag som uppfattat att guppy honor blir "krokiga" när de blir äldre? eller utav någon annan anledning?
                    Ja så blir mina oxå..

                    Kommentar

                    • Rogli
                      • August 2005
                      • 132

                      #11
                      Nog har jag sett krokiga guppyhonor. När de är gamla och fött sin "sista" kull kan de ofta krokna, det är som om de sista krafterna gick åt för att föda fram kullen. Efter det lever de i regel inte länge till.

                      Kommentar

                      • platy5
                        • May 2005
                        • 1087

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rogli
                        Nog har jag sett krokiga guppyhonor. När de är gamla och fött sin "sista" kull kan de ofta krokna, det är som om de sista krafterna gick åt för att föda fram kullen. Efter det lever de i regel inte länge till.
                        Exakt så hände det med min guppy-hona
                        __________________________________________
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                        Kommentar

                        Arbetssätt...