Snart platy och mollybäbisar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

Snart platy och mollybäbisar

Jag har en platy som börjar se riktigt tjock ut nu, tror det är yngel på gång där. Har dessutom ett par dalmatinermolly som simmar runt för fullt och håller på att tillverka bäbisar.

Hur länge lång tid tar det för respektive hona innan dom föder?
    Hur gör jag för att ynglen ska överleva och inte bli uppätna? För tillfället har jag inte tillgång till något yngelkar, kan jag köpa någon kasse och stopa ner honorna i tills dom föder?
    Hur gör man sen, ska honan vara kvar tillsammans med ynglen eller ska dom separeras?
    Tills sist, vad ska man mata dom små med?

Det är första gången någon av mina fiskar är på gång att yngla av sig
    530 liter grönsaker
  • Jen
    • February 2005
    • 34

Det tar ca 1 månad för platyhonor, kan inte svara på mollyfrågan har själv inte lyckats med dem än.
    Det kan nog vara bra att köpa en bur som jag kallar det. Där kan honan vara och när ungarna kommer ut simmar de ner till botten i buren genom ett litet galler.

Du ska inte låta platyhonan vara tillsammans med ungarna, då kommer hon äta upp dem. Jag tror inte att mollysarna äter upp sina ungar men jag är inte säker. Det kan vara bra att ha ungarna i ett eget litet akvarie, för deras egen säkerhet.

När det gäller maten, smula sönder vanligt torrfoder som du ger till de andra fiskarna i mycket små bitar så äter ungarna det.
    Lycka till!

Kommentar

• Danne_K
      • February 2005
      • 1034

Jen har gett mycket bra tips men tänk bara på att när du matar ynglena ge dom väldigt lite för dom klarar sig på i stort set ingenting de är fort gjort att man matar ihjäl dom och att mat blir kvar så att vattnet blir dåligt å dom dör till följd av detta... du behöver igenterligen inte något specielt yngel akvarium antingen har du kvar dom i den där buren eller flyttar över till någon liten burk tex en sylt burk eller nå sånt tills dom blir till stora nog att släppa ner i ditt akvarium (när dom andra inte kan få in dom i munnen) samma sak gäller mollysarna har ja de för kommer inte på nån levande födande fisk som inte äter upp sina yngel. lycka till mvh Daniel

Kommentar

• Fredde_
        • December 2004
        • 253

Tack för tipsen, nu väntar jag med spänning på att det ska hända något
        530 liter grönsaker

Kommentar

Arbetssätt...