Yngel uppätna??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dino
    • February 2005
    • 26

Yngel uppätna??

Jag har 4 st guppyhonor o 2 hanar. Alla honor har varit jättetjocka men två har nu blivit smala o inga yngel syns till, gömmer ynglen sig bra eller är risken att de blivit uppätna större? De andra två är sprickfärdiga ser det ut som, fyrkantigt tjocka. Har haft dem i separat kar men tyckte så synd om dem efter en dag att jag flyttade tillbaka dem. Hur ser jag när det är dags? Får de något speciellt beteende?? Hur lång tid tar det för dem att föda???
    Har också Black Molly och Platy och en Mollyhane jagar livet ur en platyhona jag har, är detta vanligt???
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

För det mesta så har yngel en fantastisk förmåga att gömma sig. Men då fins kravet på tät växtlighet i karet. Något som iaf guppy gillar att släppa sina yngel är flytväxter av olika slag. Kan berätta en liten lustig historia: jag hade köpt växter som jag skulle plantera vid botten men lät do mligga vid ytan mednas jag rättade till lite annat i mitt kar. Jag tror att det tog 2 sekunder så hade en hona släppt sina yngel och X antal småttingar gömde sig bland växterna vid ytan.

Hur lång tid det tar för en hona att föda har jag ingen aning om men efter egna upptäckter så ick det ganska fort. Vill du behålla yngel så är tät växtlighet ett tips. Och visst kan båda guppy och andra fiskar passa på att ta sig ett skrovmål om det vankas levandeföda..

Lycka till!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Dino
      • February 2005
      • 26

Tack för info. Nu har jag fått 51 guppyyngel av två honor och 11 st platyyngel. Jag har satt dem i ett separat akvarium på 50 l med pump. Jag antar att det blir lite litet när de väl växer upp. Är det ok att ha platy och guppyyngel tillsammans? Hur ofta behöver jag byta vatten? Har en pump för 50 l. Har hört att man inte ska byta för mkt vatten för det är inte bra för fiskarna, är yngel lika känsliga?? Helt underbart med alla yngel.

Kommentar

• lostgirl
        • January 2005
        • 33

Det märks verkligen förändringar i beteendet när guppyhonorna ska till att föda. De blir oroliga, simmar upp och ner längs glaset, spritter till, håller sig undan från de andra, står stilla och "flämtar", äter inte osv. Mina honor är i regel så här i ungefär ett dygn.

50l borde fungera alldeles utmärkt, medan ynglen är små. I för stora akvarium måste de använda mer energi för att finna maten och växer inte lika snabbt.

Jag har för mig att ett litet vattenbyte varannan dag rekommenderas för yngelakvarium. Mina yngel går dock tillsammans med sina föräldrar, jag byter 30%/vecka och det fungerar alldeles utmärkt. Yngel är känsligare än vuxna fiskar.

Lycka till med småttingarna!

Kommentar

• carmahan
          • February 2004
          • 265

Det går bra att ha dem tillsammans. Det troliga är att alla yngel ej kommer överleva eftersom det kommer bli lite kamp om maten. Men det är naturensgång, de starka överlever.

Tänk på att det är mkt lätt att övermata yngel därför blir vatten kvaliten väldigt dålig fort. Hur länge har du haft 50 l karet igång? Om det är nystartat måste du vara x-tra noga med delvattenbyten och kolla nitriten ofta. Det är farligare med nitrit än med många vatten byten, använd alltid vattenberedningsmedel tex. AquaSafe

En annan sak du bör tänka på är att yngel försvinner lätt in i pumpen, sätt en nylon strumpa över filtret. Det har jag gjort men inte över utblåset.

Hoppas att du har fått lite användbara tips.
          Mvh
          carmahan

Kommentar

Arbetssätt...