Hur ska jag mata Molly- yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvina
    • October 2004
    • 103

    Hur ska jag mata Molly- yngel?

    Nu har jag äntligen fått 3st yngel, Black Molly tror jag!
    Dom är ungefär 2 dagar gammla nu, men jag vet ju inte hur jag ska mata dom. Jag har testat att "krossa" vanligt flingfoder, men dom bryr sig inte om det.
    Hur ska jag få dom att äta?
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    De kommer börja äta ditt krossade flingfoder när de är hungriga. Till en början lever de av sin gulesäck och av andra smådjur som de hittar på botten och på växterna.

    Jag har bland mina levandefödare upptäckt att de gärna biter tag i en stor flinga, för att sedan spotta ut den igen, men nu som små bitar, perfekt för yngel att mumsa på. Om du matar med flingfoder behöver du inte vara orolig för att de inte skall få mat.

    Kommentar

    • elvina
      • October 2004
      • 103

      #3
      Okej.
      Vet du ungefär hur länge det dröjer innan när dom börjar äta flingfoder? Hur ser man att "gulesäcken" är borta?

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        De brukar börjar äta efter 1-3 veckor. Det som behövs är medvetenhet om sin omgivning, så att de vågar komma från sina gömställen och äta, men ändå hinna gömma sig om det kommer en stor fisk som kan vara hotfull.

        Gulesäcken ser du med blotta ögat om du tittar på dem. Den "hänger" som regel undertill på ynglet. När de är alldeles nyfödda kan den vara nästan lika stor som ynglet i sig självt. Om ynglen föds lite sent av honan så har de nästan ingen alls. Normalt tar det 3- 7 dagar för gulesäcken att försvinna.

        Kommentar

        • elvina
          • October 2004
          • 103

          #5
          Måste påpeka att dom inte bor i det stora akvariet, utan i ett mindre som flyter omkring vid ytan.

          Har tittat på ynglen lite mer, men jag ser nästan ingen gulesäck. Fast magen på ynglen är vit, så det kanske är gulesäcken, eller?

          Kommentar

          Arbetssätt...