Panik!!!!! Behöver snabb hjälp om svärdbärare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Panik!!!!! Behöver snabb hjälp om svärdbärare!

    Min stackars svärdbärarhane blir mobbad av en elak dito. Vad ska jag göra??? Den snälla får inte äta eller någtonting och den elaka biter honorna i stjärtfenan för att de ska hålla ihop och inte gå till den snälle.

    Så vad göra? Rådet från djuraffären var att antingen köpa fler honor eller isolera den ena hanen. Jag har redan karet fullt och kan omöjligt köpa på mig fler fiskar. Men hur gör jag för att isolera en hane då? I går fick min snälle hane gå i ungarnas lekback ett tag för att få äta och få lite lugn och ro.

    I dag har den elaka börjat jaga den snälle ut ur sina gömställen till och med. Han kommer ju att bli ihjäl mobbad om jag inget gör och det fort. Ska köpa ett till kar men det blir först efter nyår som det kommer hände och inte kan stackarna bo i ungarnas lekback i en vecka utan pump och värmare.
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    Dito?? har aldrig hört det förut? :/

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Dito betyder samma. Alltså min snälla svärdbärarhane blir mobbad av en elak svärdbärarhane.
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        jaha...okej men det spelar nog ingen roll med 1-2 honor mera så han får nått annat och tänka på...

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          dito... betyde samma eller detsamma... beror lite på sammanhanget.... i detta fallet är det av en annan svärdbärarhanne

          Ja det är faktiskt som zooaffären säger i detta fall... det är helt enkelt för lite honor... så den dominante hannen vill ha alla för sig själv... Det som du kan göra är att fortfarande använda barnens lekback.... det bästa hade juh givetvis varit att ha en pump men då du inte har det...... du kanske har en luftpump med en syresten???? om inte så är det vattenbyten som gäller.... eftersom det bara är för en vecka och helt provisoriskt så borde det fungera.... gör dagliga vatten byten i bakcen.... och mata inte för mycket... svärdbärare klarar av vanlig rumspemp... så du ska inte vara orolig för att han fryser ihjäl.... men för att "tjata" lite så är det väldigt viktigt med vattenbyten....
          Hoppas att detta hjälper dig lite... sedan gör det juh kanske inte nått om du får någon annans åsikt oxå...
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • Mysaan
            • November 2004
            • 138

            #6
            Men kan han leva där utan växter och utan sällskap?
            I fiskaffären som jag nu lärt mig att man absolut inte kan lita på så sa de att det räckte med en hona mer än hannar och jag har ju fyra honor och två hannar. Vilket fungerade kanon när jag hade en hane till. TYvärr så dog den av någon konstig anledning för 3 veckor sedan och det är efter det som denna elaka började bli elak.
            *Suck* Vill ju inte att min snälle ska bli skadad då jag tycker han är såååååå vacker.
            www.mysaan.net Smycken för alla

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              om det bara gäller en vecka så..... ja det borde han klara.... då när du hade tre hannar så var det troligen så att de andra två hade nog med att bråka med varandra så att den "svagaste" av de tre klarade sig undan.... men nu när den är "ensam" så är det han som får ta skit..... jag vet inte om detta är rätt men det är min teori....
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Det är mycket vanligt att svärdbärarhanar blir dominanta och jagar ihjäl den svagare. Jag har sett det i mitt kar flera gånger.

                Lösning: Lämna den mobbade hanen till djuraffären eller till någon annan akvarist som har plats för den. Att hålla på och försöka rädda den i en provisorisk extraburk kommer bara att långsamt plåga den till döds det också. I naturen kan ju en fisk simma bort och söka lyckan på annat håll, men i ditt kar sitter glasväggarna i vägen för den. Därför får du se till att den flyttas till ett annat kar där den kan bli lycklig.

                Kommentar

                • Mysaan
                  • November 2004
                  • 138

                  #9
                  Tack för svaret! Tyvärr vägrar affären ta tillbaks den stackaren så. Jag har inte så himla mycket val om jag ska vara ärlig. Ska titta på ett kar i morgon och hoppas att jag gillar det för då får han flytta redan i morgon eftermiddag. Annars så är det tyvärr ssöndag ssom gäller. Jag är verkligen jätteledsen över detta och har faktiskt gråtit för hans skull. (Sambon tycker jag är knäpp)

                  Jag gör ju så gott jag kan och eftersom jag bara haft akvariumet i 3 månader så är jag ganska ny på det här med fiskar. Förssöker hålla koll så han får vara lite ifred och ser åtminstone att han äter lite vid matningarna.

                  Tror ni att han skulle klara sig i ungarnas lekback tills vidare??? Har ju ingen pump eller värmare att kasta i men det kanske kan fungera ändå? Ska jag kanske ta med ena honan som ska få byta kar med honom sedan oxå eller?
                  www.mysaan.net Smycken för alla

                  Kommentar

                  Arbetssätt...