Tjock molly + 3 veckor utan yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embliz
    • October 2004
    • 88

    Tjock molly + 3 veckor utan yngel

    Hejsan,

    Jag köpte mig en till mollyhona för 3 veckor sedan och redan då såg hon tjock ut. Den andra honan och hanen brukar putta på henne när hon försöker vara ifred på andra sidan av karet. Hon drar sig liksom undan, vilket hon har gjort hela tiden.
    Hon hänger helst ca 0,5-1 cm från botten och äter på de närstående växterna. Hon vill helst inte märkas av de andra två.

    Jag är ju rätt orolig för henne, men jag ser inga externa fel på henne..
    Kanske hon är en förstagångsföderska och då normalt att gå över tiden med nån vecka? hehe
    Eller är hon bara bigboned helt enkelt?
    Men hon kan omöjligtvis bli större... Det har jag iofs sagt i 2-3 veckor.

    Nån idé på vad det är frågan om?
    1+1=3
  • _Stina
    • March 2004
    • 70

    #2
    Ja du.. Mina fiskar brukar det ta väldigt lång tid för. Och så är det ju såklart så att hon är smällfet kvällen innan och sedan nästa morgon är hon pinnsmal. Då har man inte hunnit lägga i henne i yngelburen.. Men det är bara tålamod min vän :P

    Kommentar

    • robbygg
      • November 2004
      • 188

      #3
      När du tycker att hon ser tjock ut och att det snart är dags dröjer det alltid 1-2 veckor till. Det krävs ett tränat öga för att se när
      det verkligen är dags. Men har man gott om gömställen i karet så låt honorna föda yngelna gömmer sig då slipper man passa så intensivt.
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Har 2 black molly honor och dom nerkommer var 4e vecka precis nästan på timmen så det är inga problem fö oss att få dom i yngel kassarna. Dom brukar vara ungefär 3 ggr rundare än en hane just innan dom får yngel.
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • embliz
          • October 2004
          • 88

          #5
          Jag kör inte med nåt yngelkar eller bur, inte innan jag skaffar fler akvarium x)
          Jag låter alltså de sköta sitt, men givetvis har jag gömställen etc.

          Man kan väl kanske inte låta bli att vara orolig för henne, eftersom hon varit tjock så länge. Tänker mer ifall det kanske kan vara någon sjukdom eller nåt. Men kan inte se nåt sånt fel.. iaf inte med mina ögon.

          Jag har 7 yngel kvar sen förra ggn, men mamman var aldrig så stor som denna är nu.. iofs var hon lite yngre än denna men.. man är väl en hönsmorsa. ;P
          1+1=3

          Kommentar

          • embliz
            • October 2004
            • 88

            #6
            Vad typiskt! hehe
            Här har man suttit och väntat och inte velat posta nåt för då kommer ju ynglen..
            Tror ni inte att de kom i natt/morse

            Att man måste gnälla sig till saker o ting, hehe ;P
            Ledsen att jag tog er tid.
            1+1=3

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Ursprungligen skickat av embliz
              Vad typiskt! hehe
              Här har man suttit och väntat och inte velat posta nåt för då kommer ju ynglen..
              Tror ni inte att de kom i natt/morse

              Att man måste gnälla sig till saker o ting, hehe ;P
              Ledsen att jag tog er tid.
              Jee kul
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              Arbetssätt...