Platy elak mot kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    Platy elak mot kampfisk

    Jag har en platyhane och två platyhonor tillsammans med en kampfiskhane. De har bott tillsammans i ett par tre dagar nu. 1:a dan var kampfisken på platysarna och nafsade på deras fenor. Han slutade upp med detta efter ett par timmar dock och har varit fredlig sedan dess.

    Men nu har det blivit ombytta roller. Speciellt ena platyhonan är på kampfisken och har lyckats nafsa bort en del från kampfisken. Hon är på honom nästan hela tiden, så han får inte direkt vara ifred. Han som tidigare alltid simmare runt har nu istället börjat gömma sig i bakre delen av akvariet.

    Vad ska jag göra? Det kan ju inte fortsätta så här heller. Kommer platyhonan fortsätta med det här? Bör jag separera dem, eller går det över?

    Jag har inga fler kar all dela upp dom på. Det enda jag har är en liten skål på 4 liter, som skulle kunna vara ett mycket tillfälligt hem för kampfisken. Men där vill jag ju så klart inte att han ska bo helst.

    Jag kan inte skaffa fler fiskar, eftersom mitt akvarium är ganska
    litet.

    Om det är ohållbart, tror ni att djuraffären kan tänkas köpa tillbaka platisarna? Eller åtminstone ta tillbaka dom?
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Hur stort akvaruim har du?
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • vega
      • July 2004
      • 90

      #3
      Den är 20 liter.

      Saken är den att innan jag köpte platysarna så berättade jag för kvinnan i djuraffären att jag har en kampfiskhane och akvariumet är på 20 liter. Direkt sa då hon då att jag skulle ha tre platys för att de är fredliga fiskar och kommer inte att nafsa på kampfiskens fenor. Jag var noga med att poäntera att jag endast vill ha snälla fiskar eftersom kampfisken är min lilla älskling... och jag var också noga med att jag hellre har få fiskar eftersom akvariumet är så pass litet.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det är nog inte ovanligt att olika arter kämpar om utrymmet genom att nafsa på varandras fenor.
        Vissa arter är mer kända för detta än andra.

        Å andra sidan kan det också fiskarna vara hungriga. Rekommendationerna för matandet är idag ganska restriktiva. Och dessutom blir det oftast enbart flingor. Mata gärna med t ex söndersmulad räka eller köp levande vita mygglarver från en akvarieaffär. Om platys nafsar efter kampfiskens fenor trots detta är det nog en kamp om det begränsade levnadsutrymmet
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • vega
          • July 2004
          • 90

          #5
          Jag funderade också på om det kunde ha något med hunger att göra. Jag har följt rådet att inte mata de första dagarna, men nu när jag såg att de nafsade på kampfisken så bestämde jag mig för att mata dom alla ändå (3:e dagen). Först fick platysarna vanligt flingfoder, och sedan matade jag kampfisken med räkor, och platysarna åt lite av räkbitarna också. Nu var de mätta och belåtna, men de fortsatte ändå nafsa.

          Så då beror det helt enkelt på att de är trångbodda, alltså?

          Ska jag flytta över kampfisken till skålen tills vidare? Det är ju iofs mycket trångt, men eftersom det bara är temporärt så kanske det är mindre stressande att vara trångbodd jämfört med att ständigt bli jagad. Eller vad tycker ni?

          Ev. så kan platysarna nämligen flytta hem till min fästmans föräldrar som har ett mycket större akvarium. Jag vet inte på hur många liter, men skulle gissa på 200-någonting.

          Kommentar

          • imported_n/a
            • December 2004
            • 80

            #6
            Jag rekomenderar dig att ha Kampfisken i en egen liten kar.
            Ha Kampfisken i ditt kar som är 4L, skulle passa perfekt till Kampen! Ha plastväxt och småstenar (Grus)!

            Ett tips! Sen så är 20L för litet kar till Platysar
            <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
            Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

            <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

            Kommentar

            • vega
              • July 2004
              • 90

              #7
              FiskÄlskare - Jag har svårt att ta dina svar på allvar med tanke på att du har en Slöjstjärt i en guldfiskskål.
              Jag tänker inte ha kampfisken i skålen permanent. Om han måste bo själv så får han göra det i 20-literskaret, inte i mindre än så.

              Någon annan som har svar på vad jag ska göra?

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                De säger att platy är fredlig fisk men de kan faktiskt bråka. Jag har haft 2 platyhanar tillsammans som bråkade, jag köper aldrig 2 hanar igen. Jag hade platy och kampfisk tillsammans och platyhonan fick naggade fenor och även kampfisk hanens fenor blev lite avbitna. Jag såg aldrig om de bråkade. Nu är hanen med sina 2 honor i vårt 375 liter och hans fenor ser fina ut. Tyvärr blir honan bara sämre så det är snart avlivning.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • vega
                  • July 2004
                  • 90

                  #9
                  Hmm, jaha. Då är jag inte ensam om problemen iaf. Trist med avlivning...

                  Kampfisken har nu fått flytta till skålen. Idag ska jag ringa djuraffären och höra om de vill köpa tillbaka fiskarna. Annars får fästmannens föräldrar ta över dom. Trist... jag hade sett fram emot att ha några platys.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • December 2004
                    • 80

                    #10
                    Bra att du flyttade över kampen till skålet.
                    <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                    Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                    <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                    Kommentar

                    • vega
                      • July 2004
                      • 90

                      #11
                      Ja, bra att han slipper bli söndertuggad. Imorgon hoppas jag att jag kan lämna bort platysarna, så att kampfisken får flytta tillbaka till akvariumet igen. Så kan mamma få tillbaka skålen och ha sina fiskar gjorda av glas där i igen.

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hej! Den där skålen funkar knappst "perfekt" som Mattias (fiskälskare.?!) påstår, viket Vega har förstått. Tycker det är bra att du (vega) tar hand om din fisk "min lilla älskling... och jag var också noga med att jag hellre har få fiskar eftersom akvariumet är så pass litet." Så resonerar en äkta fiskälskare..
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • vega
                          • July 2004
                          • 90

                          #13
                          Aww... Tack så mycket Lenis!

                          Jag har nu lämnat tillbaka platysarna till zooaffären. Saknar sötnosarna redan, men nu har kampfisken det bra. Hans söndertrasade fenor läker bra och han ser nästan ut som vanligt igen.

                          Kommentar

                          • plyyp
                            • August 2004
                            • 80

                            #14
                            Har haft exakt samma erfarenhet! Mina tre kampfiskar (1 hane + 2 honor) levde helt fredligt,,, inga problem. Men så dimper det ner 10 korallplatys... Platysarna har sedan dess käkat på kamphanens fenor...
                            Idag har han mindre fenor än honan som än lever. Om den andra honan dog pga platysarna vågar jag bara spekulera i.. Jag kommer aldrig mer att köpa platys i alla fall!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...