Odlingsakvarium för Guppy och Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Odlingsakvarium för Guppy och Platy

    Jag tänkte sätta upp ett 54 liters tngelakvarium för mina guppys och platys. Vad ska man tänka på då?
    Ska man ha inredning som i andra akvarier med sten och växter m.m? Ska man ha grus i botten?
    Hur ofta och hur mycket vatten bör man byta när det är yngel i?

    Tacksam för svar!
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • Moose9
    • June 2004
    • 71

    #2
    Ett vanligt snyggt akvarium bara med lite mer växter..

    Sen så kan du byta lite vatten var eller varannan dag

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Måste man ha växterna av någon annan anledning än att ynglen ska kunna gömma sig där när de kommer ut ur mamman?
      Har nämligen hårt vatten å växterna trivs inte med det så jag hämtar vatten hos grannen som har kommunalt till mitt "riktiga", å de skulle vara skönt att slippa göra så med två akvarier utan kanske ha lite mindre växter i yngelkaret och använda mitt eget vatten...
      Tänkte att man kan såga av bottnen i en yngelkasse av plast så att ynglen kommer ner i akvariet så fort de simmar ner under gallret
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #4
        De där me yngelkassen borde funka smart idé ju!
        De enda som kan vara bra med växter är ju att de kan fixa me lite syreoch sånt förutom gömställen. Annars e de väl för att de ska se fint ut. Men som gömställen borde ju faktist plastväxter funka.
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Ja,det borde ju funka!
          Ja de e ju bra med syret förstås...Så några växter måste man kanske ha!
          Men ynglen borde ju inte må dåligt av att inte ha lika mycket växter som i ett vanligt akvarium,i en yngelkasse har dom ju inga växter,och dom verkar inte lida av det!
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          • glock_87
            • December 2004
            • 10

            #6
            Hej jag vill ge dig ett bra tips! Var inte ledsen men 54 liter är för litet för att dina //guppy//platy ska uppnå normal storlek. Jag gjorde samma misstag med att föda upp dem. Resultatet blev att dem liknade som vi människor-. Dvärgar och som dem fiskar dvärgar! Hanen kommer möjligtvis bli könsmogen med gott om spermier för att befruka en (STÖRRE) hona förstås! Annars borde ett yngelakvarium vara utan filter. Syrepumpen ska vara igång 3 till 4 timmar om dagen om du har några växter annars bör du ha på den i typ 7-8 timmar. EJ UNDER NATTEN! Om du vill att dem ska växa snabbare så ska du ta och hacka mygglarver så dem får en Proteinbomb i sig! Dem kommer bli starka av det i framtiden. Lycka till med dina fiskar. // Erfaren Fiskuppfödare.
            Dan

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Hur kan man vara en erfaren fiskuppfödare vid 18 års ålder?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • glock_87
                • December 2004
                • 10

                #8
                Födde upp fiskar sen 8 års åldern.. Jag är lite av ett geni då.. Erik
                Dan

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Fortfarande tveksam till meriterna...
                  Och till de tvärsäkra råden...
                  Jag har lyckats dra upp bra Platies och Endlers i betydligt mindre akvarier än 54 liter...
                  Odlat framförallt under 1980-talet dock.
                  Fast platies och Endlers var detta år.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...