varför gnider sig våra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta_69a
    • November 2004
    • 24

    varför gnider sig våra fiskar?

    Hej.
    Jag undrar varför våra fiskar gnider eller putsar sig mot stenar,blad,rötter och en blank liten kruka som vi har i akvariet?Dom började först med att putsa eller gnida sig mot krukan.
    Vi ser inget som tyder på någon sjukdom på deras kroppar heller och dom är ju pigga annars iallafall just nu.så vi funderar om någon av er kan veta om det är någon sorts lek eller brukar dom göra så?
    tackar på förhand
    Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
    min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    #2
    Hm.. Jag vet faktiskt inte. De brukar ju "klia" sig mot stenar o så ifall det är någon parasit det är frågan om, men de verkar ju friska säger du...
    vad är det för fiskar?

    Kommentar

    • lotta_69a
      • November 2004
      • 24

      #3
      Ursprungligen skickat av maanda
      Hm.. Jag vet faktiskt inte. De brukar ju "klia" sig mot stenar o så ifall det är någon parasit det är frågan om, men de verkar ju friska säger du...
      vad är det för fiskar?
      Det är guppy,svärdbärare,black molly,neontetror,platy,segelfensmolly(saffransmarm orfärgade).malarna gör inte så som dom gör.Alla fiskar äter jättebra.
      Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
      min zoon:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Om du precis har bytt vatten så brukar dom gnida och klia sig p.g.a. klor och annat som irriterar dom... Lösningen till det är nån form av vattenberedningsmedel..

        Kommentar

        • lotta_69a
          • November 2004
          • 24

          #5
          Ursprungligen skickat av Robot
          Om du precis har bytt vatten så brukar dom gnida och klia sig p.g.a. klor och annat som irriterar dom... Lösningen till det är nån form av vattenberedningsmedel..
          okej...hur kollar man det då? och vet du hur man kan se om det skulle vara någon parasit,nog för att jag inte tror att det är det som spökar:, vi har bytt vatten helt för 6 dagar sedan och byter ut ca en fjärde del varje vecka,men fiskarna gör så även när vi inte precis bytt vatten:/.
          Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
          min zoon:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Gjorde du en "helrenovering" av karet då, för sex veckor sen? Tvättade gruset och filtret och bytte allt vatten? Det kan vara nitrit om akvariet inte är i balans längre. Fortsätter dom klia sig om du gör ett 1/3-1/2 vattenbyte?
            När jag har mycket malyngel (corys) och matar hårt och ser att någon av dom kliar sig mot botten eller något annat så gör jag direkt ett stort vattenbyte (använder aldrig vattenberedningsmedel) och då slutar dom/den direkt klia sig.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • lotta_69a
              • November 2004
              • 24

              #7
              Ursprungligen skickat av Sonja
              Gjorde du en "helrenovering" av karet då, för sex veckor sen? Tvättade gruset och filtret och bytte allt vatten? Det kan vara nitrit om akvariet inte är i balans längre. Fortsätter dom klia sig om du gör ett 1/3-1/2 vattenbyte?
              När jag har mycket malyngel (corys) och matar hårt och ser att någon av dom kliar sig mot botten eller något annat så gör jag direkt ett stort vattenbyte (använder aldrig vattenberedningsmedel) och då slutar dom/den direkt klia sig.
              Jag gjorde ett helt vatten byte "helrenovering" för 6 DAGAR sen, idag 7DAGAR sedan inte veckor.Men jag tror inte att dom kliar sig lika mycket när vi gjort 1/3-1/2 vattenbyte, men tack snälla sonja för ditt svar vi ska absolut kolla om det lungnar ner sig,vi har inte tänkt på det så mycket när vi bytt vatten.
              Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
              min zoon:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804

              Kommentar

              • ewaadel
                • November 2004
                • 52

                #8
                Mina guppyn gör också så.
                Inte malen, kampfisken eller Mollyn bara Guppyna!
                Ser inte heller något annat fel på dem.
                Det kan ju vara vattenbytena.
                Ewa

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Hur går det med "kliandet"? Ursäkta att jag läste fel tidigare. Om du bytt allt i akvariet, rengjort allt grus och tvättat filtret så är det som en nystart. Det kan vara så att du fått nitrit i vattnet för att det inte finns tillräckligt med bakterier som bryter ner fiskarnas avföring och matrester. Det tar ett tag innan det kommer igång. Håll koll på fiskarna och byt en del av vattnet kanske ett par gånger i veckan några veckor. Du kan köpa en nitrittest, inte teststickor bara, och kolla med. Men ärligt talat har jag kört utan tester i ca 20 år. Inte förrän rätt nyligen har jag skaffat lite olika tester i droppform för jag var nyfiken. Det är rätt praktiskt att t ex kunna mäta nitrat, som är steget efter nitrit. Nitraten tar växterna upp som näring till viss del. Men det får inte heller bli för högt. Så det brukar jag kolla ibland.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • lotta_69a
                    • November 2004
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Sonja
                    Hur går det med "kliandet"? Ursäkta att jag läste fel tidigare. Om du bytt allt i akvariet, rengjort allt grus och tvättat filtret så är det som en nystart. Det kan vara så att du fått nitrit i vattnet för att det inte finns tillräckligt med bakterier som bryter ner fiskarnas avföring och matrester. Det tar ett tag innan det kommer igång. Håll koll på fiskarna och byt en del av vattnet kanske ett par gånger i veckan några veckor. Du kan köpa en nitrittest, inte teststickor bara, och kolla med. Men ärligt talat har jag kört utan tester i ca 20 år. Inte förrän rätt nyligen har jag skaffat lite olika tester i droppform för jag var nyfiken. Det är rätt praktiskt att t ex kunna mäta nitrat, som är steget efter nitrit. Nitraten tar växterna upp som näring till viss del. Men det får inte heller bli för högt. Så det brukar jag kolla ibland.
                    Tackar för att du frågaroch det gör inget att du läste fel sånt händer ibland. jodå dom håller på än emellanåt,så vi får nog prova nitrat och ph värdet.tackar för din råd och tips,alltid bra att ha folk kring sig som vet mer
                    jag har även fixat en hemsida nyss om du vill kika in
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804
                    Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
                    min zoon:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804

                    Kommentar

                    Arbetssätt...