elaka svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    elaka svärdbärare

    Hejhej, tänkte bara fråga hur vanligt det är att svärdbärare går ihop i grupp och helt kallt har ihjäl en annan svärdbärare? Mina har gjort det 2ggr nu, så de 10 jag hade är nu 8. En hane och en hona har plockats på fjäll och sedan har gälarna angripits av övriga invånare. Jag menar, det är inte kul att komma in i rummet och se hur 8 svärdbärare har ihjäl en ensam stackare (har kommit in så sent att det bara varit 20-30 fjäll kvar!)

    De ska väl vara en fredlig art?!?
    Och produktiv? Varför har jag inte ens sett att hanarna visar intresse för honorna? Jag vet att det kan ta ett tag, men nu har det gått 3 månader... Det finns bara en som lever och växer i fred och det är mitt lilla pansarmalsyngel som är ensam överlevare... Vill gärna ha svärdbärarbebisar också
    Black Molly
  • nikj
    • December 2004
    • 1

    #2
    Jag startade mitt akvarie med 6 svärdbärare tre dagar senare var det 12 st.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag vet inte om det var en slump eller nåt, men för rätt länge sen hade jag svärdbärare och dom röda hanarna, hade några olika, var otroligt elaka medan svarta svärdbärare som jag hade senare var väldigt mycket mer lugna och snälla av sig. Dom åt inte heller upp yngel i samma utsträckning.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Hemma
        • October 2003
        • 141

        #4
        Jag har en svärdbärarhanne som är superelak mot alla andra hannar.
        Hade i princip hela akvariet som sitt revir, de andra stackarna fick gömma sig bakom en växt. Nu har jag flyttat om i akvariet och han har blivit lite lugnare.
        En så länge har i och för sig ingen dött....
        som gillar fiskar !

        Kommentar

        • patrick
          • November 2003
          • 178

          #5
          Man ska inte ha över en hane för dom ärelaka. Låt en hane roa sig med honorna.
          Patrick

          Kommentar

          • vickans
            • December 2004
            • 41

            #6
            Har också jätteproblem med elaka svärdbärare,dom har utsett en stackare och när jag tagit bort den så ger dom sig på en ny.Har bara svärdbärare i karet om man bortser ifrån några pansarmalar,men dom har ju inte samma revir.Fick tips om att möblera om ikaret lite då och då så dom elaka förlorar sitt revir.Och att ha flera honor per hane.Har även lite planer att hitta någon annan firre än bara svärdbärare.Hoppas det blir lugn och ro i ditt kar. Vickan.
            vickan

            Kommentar

            Arbetssätt...