Yngelkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Yngelkar.

    Kan någon förklara för en knas som mig hur det fungerar? Sätter man i karet i akvariumet och sedan då? Lyfter man i honan innan den ynglat eller precis när den ska yngla eller lyfter man bara i ynglena?

    Min enda guppyhona är ju svart vid rumpan nu och tjock så hon ska väl snart yngla. Har iofs trott det ett bra tag nu men i alla fall. Så om jag vill ha kvar dessa yngel hur går jag till väga då?
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    #2
    Du sätter honan i yngelkaret som ska sitta i akvariet strax innan hon börjar föda. Fick själv ila till zoobutiken idag när jag vid vattenbyte märkte att jag hade några guppyyngel i akvariet! Blev ca 20-30 till som sitter säkert i yngelkaret nu!
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Måste få fråga mer. Min hona har nu sett ut som hon ska föda i drygt 1 månad. Varför föder hon inte??? Hur ska jag veta när det är dax att stoppa i henne i yngelkaret? Blir det inte väldigt trångt i karet om man ska ha ett yngel kar där oxå?
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • Adnan_
        • November 2004
        • 126

        #4
        Tja, dräktighetstiden (eeh..!! heter det så?) är ju ca 1 månad så det kan nog stämma, hon är nog redo att föda närsomhellst! Lägg henne i yngelkaret redan nu, börjar hon föda under natten är risken att hon och dem andra fiskarna hinner äta upp större delen av avkomman.
        Om det blir trångt eller inte beror ju på hur stor kar gentemot yngelkar man har, mitt yngelkar är inte mer än ca ½-liter, det i 240 liter blir det inte så trångt av!
        63 L - Guppy, Ancistrus
        240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
        720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
        Min zoon

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #5
          Får köpa ett yngelkar i morgon då och hoppas att hon inte fött ännu. För det ser man väl om hon gjort eller? Försvinner inte det svarta vid rumpan då???
          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          Arbetssätt...