Elak platyhane, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calchiutlucue
    • November 2004
    • 2

    Elak platyhane, vad göra?

    Hej! Jag har ett akvarium på 75l med en platyhane och fyra honor samt en ancistrus L144A. Har haft akvariet i fem veckor, allt har funkat bra! Är nybörjare i akvarievärlden. Nu är det så att platyhanen har börjat bli väldigt aggressiv mot två av honorna,jagar i väg dem konstant. Två av honorna är ljusgul, dom han jagar bort är övervägande svart. Vad kan man göra åt saken? Tycker synd om de utstötta honorna.
  • lotta_69a
    • November 2004
    • 24

    #2
    Hej.
    jag fick idag ge bort en platyhane som var gul och blå skimrande i färgen för han körde bort och jagade de MINDRE platysarna hela tiden ena honan och hanen(hanen röd svart och honan orange),men ena platy honan som var blåvit skimrande brydde han sig inte om(lik han men lite mindre).
    jag köpte de mindre platysarna före han så det var lite konstigt tyckte jag,men jag tror att det ska vara platysar i samma storlek tydligen.du kan säkert byta in han till andra fiskar eller ge bort han.
    men hoppas det ordnar sig för dig.
    Alla är värd lika mycket!Människor och djur.
    min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804

    Kommentar

    • Eloise
      • November 2003
      • 80

      #3
      Hanen kan vara lite aggressiv i uppvaktandet av honorna. Det är en del av beteendet när dom leker. Inget att oroa sig för. Fiskarna har tillräckligt med utrymme annars, så jag kan inte ge dig en annan förklaring.
      Helt normalt.

      Mvh, Eloise.
      //Eloise.

      Kommentar

      • Calchiutlucue
        • November 2004
        • 2

        #4
        Tack för era svar!
        Har varit till en akvarieaffär med över 30 års erfarenhet och bett om råd, men det var nog inte så mycket att göra åt. Man får väl kanske byta ut honom eller ge bort till någon. Men jag håller ett vakande öga på hanen. Har sett att ena svarta jagade honan har fått en liten knöl vid stjärtfenan. Vet ej om det är hanen som varit framme och bitit, eller om det är något annat.
        Mvh. Anna

        Kommentar

        Arbetssätt...