stort problem med guppy och skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Race
    • October 2003
    • 15

    stort problem med guppy och skalarer

    Tja,jag har fått 4stguppy av min kommpis
    jag glömmde att jag hadde 2 st skalarer!
    när jag släppte ut mina nya guppies i akvariet då blev det fart på mina skalarer de hackar sönder fenorna på mina guppies men efter ett tag lungnade de ner sig.

    kommer de sluta?
    om inte vad ska jag göra?
    Race
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Jag vet inte hur stora dina skalarer är, men är de lite större så kommer dina guppy att bli mat åt dem. Guppyyngel kommer garanterat att bli mat åt dem.

    Det enda sättet att undvika det, är att inte ha dem i samma kar, dvs du får kanske ge dem tillbaka till din kompis.

    Kommentar

    • Race
      • October 2003
      • 15

      #3
      mina skalarer är inte så stora(jag har sett större)
      min kompis har en kampfisk i en guldfisk skål (där har hadde han sina guppy)han märkte snappt att guppy och kampfisk inte gårihop
      (min kompis e nybörjare)

      Tack ändå!!
      Race

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Hehehe synd om fiskarna.....du kan nog inte ha dom med scalarerna för att dom är fenbitare.

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          En sort kommer att bli mat åt den andra sorten (tyvärr) om inte akvariet är stort nog och har bra med gömställen. Men scalarer är ena luriga jägare och de har tålamod.......
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Heiniken
            • August 2004
            • 36

            #6
            Asså...hmmm...det är lite lurigt det här med fiskar tycker jag...men det är väl som med alla djur.

            Själv har jag både guppy, skalarer och en kamphane i samma kar...och har inte märkt några problem, tvärtom funkar det jättebra. Dock hade mina sorgmanteltetror lite problem med kampisen. Men efter att jag flyttat dom till ett annat kar ett tag och inhandlat skalarerna har nu kampisen två livvakter. Så nu får sormantlarna passa sig

            Hoppas att det löser sig för dig...
            *just wanna be loved*

            Kommentar

            • RickardÖ
              • August 2004
              • 30

              #7
              Alltid tråkigt när fiskarna inte går ihop. Vissa fiskar har inga problem fast att de enligt akvarieexperter inte borde gå ihop, medan andra fiskarter inte går ihop fast de borde (Jag har haft kardinaltetror och scalarer en gång och det gick bra). Ibland är det precis som expertisen tänkt sig (d v s fiskar som inte skall gå ihop går inte att ha i samma akvarium heller). Hoppas det ordnar sig till det bättre.
              2 akvarier
              1 375l akvarium med Scalarer
              1 27l akvarium (tomt för närvarande)

              Kommentar

              Arbetssätt...