Platy-ynglen dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INGER A
    • August 2004
    • 18

    Platy-ynglen dör!

    Min dotter (och även jag) är helt oerfarna vad gäller akvarium. Hon fick ett 20 liters för ca 1 månad sedan. Nu har hennes Platy-hona fött 14 st yngel i en sk "yngelfälla" (en liten plastburk som flyter runt i akvariet). Alla ynglen verkade pigga de första dagarna, men på tredje dagen låg 11 st döda på botten. Vi fångade då in de tre överlevande i en hov och gjorde rent den lilla plastbyttan, innan vi stoppade tillbaka dem. Idag, fjärde dagen, lever de 3 fortfarande. Vad kan vi ha gjort för fel? Vi matar dem med finsmulat flingfoder.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    cirkulerar akvarievattnet in i byttan eller är den ett slutet system (i så fall tycker jag det kan vara för litet för en så stor grupp platyyngel)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • INGER A
      • August 2004
      • 18

      #3
      Byttan rymmer väl drygt ½ liter vatten skulle jag tippa, och det är små hål i botten, så akvarievattnet ska cirkulera in i den...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av INGER A
        Byttan rymmer väl drygt ½ liter vatten skulle jag tippa, och det är små hål i botten, så akvarievattnet ska cirkulera in i den...
        Cirkulationen kanske inte var tillräcklig i kombination med övermatning - det är min bästa gissning...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          Jag gissar också på dålig cirkulation, testa att manuellt hälla ner ett par deciliter akvarievatten (från akvariet runt om) ner i "fällan" så ska nog de 3 sist klara sig.


          Lycka till!
          Black Molly

          Kommentar

          • INGER A
            • August 2004
            • 18

            #6
            Tack för tipset! De tre ynglen lever fortfarande (7 dagar gamla). Nu har även en guppy-hona fått yngel, men hon har fått dem ute i akvariet, så vi får väl se hur det går med dem...

            Kommentar

            Arbetssätt...