guppysjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmapemma_90
    • July 2003
    • 62

    guppysjukdom

    hej hej
    jag tror att jag har fott nagon sjukdom i mitt akvarium och skulle vara jättetacksam i fall n[gon kunde ge mig nagot tips om hur man botar den... Alla hanar verkar vara sjuka, inga honor och en hel del yngel. de fäller ihop fenorna och hanarnas fenor blir fransiga. de blir bleka och ser liksom skrovliga ut pa ryggen. Sedan simmar de bara mot pumpen hela tidenoch,de äter, men inte alls lika mycket som förut. jättetacksam for svar.
    Emma
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Vad har du för andra fiskar i akvariet? Det kanske är fenröta, men försök fixa bilder då är det lättare att seja vad det är.

    Kommentar

    • emmapemma_90
      • July 2003
      • 62

      #3
      jag har bara guppy och ancistrus. har tyvärr inga bilder

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Det kan vara fenröta, kolla om det är något vitt runt fenorna.

        Bakteriell fenröta
        Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.

        Kommentar

        • emmapemma_90
          • July 2003
          • 62

          #5
          det är inte vitt.

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Då är det inte fenröta, förösk förklara mer. Vad har du för vattenvärden, temperatur, ph......?

            Kommentar

            Arbetssätt...